Abstract:
در این پژوهش تاثیر آموزش تعهد پیش از ازدواج بر بهبود ویژگی های تعهد در دختران دانشجو مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، 30 نفر دانشجوی دختر از میان دانشجویان دانشگاه آزاد، به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند. افراد گروه نمونه به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارش شدند. طرح پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود.پس از اجرای پیش آزمون با استفاده از آزمون سنجش ویژگی های تعهد فر1 (1988) برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 6 هفته، هر هفته یک جلسه 45 دقیقه ای، تحت آموزش پیش از ازدواج تعهد قرار گرفتند و پس از پایان این مدت، پس آزمون سنجش ویژگی های تعهد، برای هر دو گروه اجرا شد. یافته های تحقیق با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان دادند که آموزش تعهد پیش از ازدواج، بر بهبود ویژگی های تعهد و افزایش میزان آن تاثیر مثبت داشته، و نمرات پس آزمون گروه آزمایش به طور معنی داری نسبت به نمرات گروه کنترل بیشتر است.
Machine summary:
تأثير آموزش تعهد پيش از ازدواج بر بهبود ويژگي هاي تعهد در دختران دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد فسا Effectivencess of Premarital Training Program on Commitment Characteristics in Female Students at Islamic Azad University of Fasa سمانه نجارپوريان .
O. Etemadi, Ph. D استاديارگروه مشاوره دانشگاه اصفهان چکيده : در اين پژوهش تأثير آموزش تعهد پيش از ازدواج بر بهبود ويژگي هاي تعهد در دختران دانشجو مورد بررسي قرار گرفت .
comفصلنامه خانواده پژوهي/ سال چهارم / شماره ۱۳/ بهار ٧٨/۷۸/۱۳۸۷ پس از اجراي پيش آزمون با استفاده از آزمون سنجش ويژگي هاي تعهد فر١ (١٩٨٨) براي هر دو گروه، گروه آزمايش به مدت ٦ هفته ، هر هفته يک جلسه ٤٥ دقيقه اي، تحت آموزش پيش از ازدواج تعهد قرار گرفتند و پس از پايان اين مدت، پس آزمونسنجش ويژگي هاي تعهد، براي هر دو گروه اجرا شد.
يافته ها نشان دادند که آموزش تعهد پيش از ازدواج، بر بهبود ويژگي هايتعهد و افزايش ميزان آن تأثير مثبت داشته ، و نمرات پس آزمون گروه آزمايش به طور معني داري نسبت به نمرات گروه کنترل بيشتر است .
جدول ٣: نتايج تحليل کوواريانس تأثير آموزش تعهد پيش از ازدواج بر بهبود ويژگي هاي تعهد در پس آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) فصلنامه خانواده پژوهي/ سال چهارم / شماره ۱۳/ بهار ٨٤/۸۴/۱۳۸۷ نتايج جدول ٣ نشان مي دهد که ، تفاوت بين دو گروه آزمايش و کنترل با کنترل اثر پيش آزمون با ٢٤٦٨=F و در سطح ٠٠٠٠>P معنادار است .