Abstract:
در این تحقیق که با هدف شناسایی عوامل خانوادگی موثر بر ایجاد کسبوکارهای خانوادگی، در میان 160 شرکت خانوادگی و غیرخانوادگی در دو صنعت نفت و نساجی، انجام شده است مشخص گردید که عوامل ارتباطات خانوادگی، اهداف خـانوادگـی، منـابع خـانوادگـی، و بینش مشتـرک خانوادگی بر ایجاد کسبوکارهای خانوادگی تاثیرگذار بوده، اما این عوامل به همراه عواملی چون اندازه خانواده و اختلافات خانوادگی بر ایجاد کسب و کارهای غیرخانوادگی موثر نیستند.
Machine summary:
کليدواژه ها: کسب وکار خانوادگي ، ايجاد کسب وکار، خانواده، کارآفريني مقدمه برخي از نويسندگان بيان مي کنند که شکل گيري و رشد شرکت هاي جديد يک فرايند پيچيده است و عوامل بسياري با آن مرتبط هستند که اين عوامل تنها از طريق تحقيقات گسترده و موشکافانه مرتبط با «شرکت جديد» و «مؤسس (مؤسسان) جديد»، مي تواند مورد شناسايي قرار گيرند (ونتر، ٢٠٠٢؛ به نقل از آدندورف، ٢٠٠٤).
فصلنامه خانواده پژوهي/ سال پنجم / شماره ۱۹/ پاييز ۳۳۶/۱۳۸۸/ ٣٣٦ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گيري مطالعه و بررسي تأثير خانواده (عوامل خانوادگي تأثيرگذار) بر روند شکل گيري کسب وکار خانوادگي و تشريح تمامي ابعاد و عوامل مرتبط با نقش و اهميت خانوادهها در ايجاد کسب وکارهاي مستقل و خانوادگي مهم ترين هدف اين تحقيق مي باشد که با توجه به آن، تحقيق حاضر از نوع تحقيقات کاربردي محسوب مي شود.
جدول ١: نتايج تجزيه و تحليل آزمون توزيع نرمال دادههاي پرسشنامه براي سؤالات اصلي تحقيق (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقش عوامل خانوادگي در شکل گيري کسب وکارهاي خانوادگي /٣٣٩/۳۳۹ نتايج بررسي تأثيرگذاري و عدم تأثيرگذاري متغيرها نتيجه نشان مي دهد که در سطح اطمينان ٩٥ درصد، عامل ارتباطات خانوادگي ، به عنوان عاملي اثرگذار بر ايجاد کسب وکار غيرخانوادگي در صنعت نفت محسوب نمي شود.
نتايج تجزيه و تحليل آزمون فريدمن در ديگر نمونه هاي کسب وکاري نيز نشان مي دهند ميانگين تأثير متغيرها در آنها يکسان نيست به طوريکه ، در کسب وکارهاي خانوادگي صنعت نساجي عامل اهداف خانوادگي ، بينش خانوادگي ، اندازه خانواده، ارتباطات خانوادگي ، منابع خانوادگي و اختلافات خانوادگي به ترتيب داراي بيشترين اهميت تأثيرگذاري بر ايجاد کسب وکار خانوادگي مي باشند.