Abstract:
در راستای لزوم آموزش مهارت های «مدیریت هیجانی»، این پژوهش با عنوان «تاثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت های خودنظم دهی خشم و تعارضات والد ـ نوجوان دوره راهنمایی شهر تهران» انجام شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر اجرای برنامه آموزش مدیریت خشم برای گروه معینی از دانش آموزان دختر دوره راهنمایی و ارزشیابی اثربخشی آن بر افزایش مهارت های خودنظم دهی خشم و کاهش تعارضات دختران نوجوان در ارتباط با والدینشان است.در این موقعیت پژوهشی، از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان دختر پایه های اول و دوم دوره راهنمایی شهر تهران تشکیل می دهند.
ابتدا 30 دانش آموز از طریق نمونه گیری در دسترس از دو مدرسه غیرانتفاعی دوره راهنمایی دخترانه شهر تهران انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از مشخص شدن گروه های آزمایش و کنترل، برنامه آموزش مدیریت خشم به عنوان عامل آزمایشی، در 10 جلسه 90 دقیقه ای و به صورت هفتگی بر گروه آزمایش اعمال گردید. در اواسط دوره یکی از دانش آموزان گروه آزمایش به دلیل غیبت حذف گردید و با حذف یکی از اعضای گروه کنترل، نمونه پژوهش به 28 دانش آموز رسید. در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار این پژوهش شامل دو پرسشنامه بیان صفت و حالت خشم و راهبردهای تعارض است و هر دو از روایی و پایایی خوبی برخوردارند. یافته های این تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت بین گروه های آزمایش و کنترل در مهارت های خودنظم دهی خشم و تعارضات والد ـ نوجوان در سطح 05/0 معنادار بود. نتیجه گیری نهایی این است که آموزش مدیریت خشم، مهارت های خودنظم دهی خشم را افزایش داده و موجب کاهش تعارضات والد ـ نوجوان می شود.
Machine summary:
تأثير آموزش مديريت خشم بر مهارتهاي خودنظم دهي خشم و تعارضات والد ـ نوجوان در دختران دوره راهنمايي شهرتهران The Impact of Anger Management Training on Anger Self Regulation Skills and Parent Adolescent Conflicts in Female Adolescents of Junior High (Guidance) Schools in Tehran محبوبه ابوئي مهريزي .
A. Khosh Konesh, Ph. D استاديار گروه مشاوره دانشگاه شهيدبهشتي دريافت مقاله : ٨٨/٥/١٠ دريافت نسخه اصلاح شده: ٨٩/٣/٢٩ پذيرش مقاله : ٨٩/٧/١٨ چکيده : در راستاي لزوم آموزش مهارتهاي «مديريت هيجاني »، اين پژوهش با عنوان «تأثير آموزش مديريت خشم بر مهارتهاي خودنظم دهي خشم و تعارضات والد ـ نوجوان دوره راهنمايي شهر تهران» انجام شده است .
هدف اصلي اين پژوهش بررسي تأثير اجراي برنامه آموزش مديريت خشم براي گروه معيني از دانش آموزان دختر دوره راهنمايي و ارزشيابي اثربخشي آن بر افزايش مهارتهاي خودنظم دهي خشم و کاهش تعارضات دختران نوجوان در ارتباط با والدينشان است .
يافته هاي اين تحقيق با استفاده از آزمون تحليل کوواريانس نشان داد که تفاوت بين گروههاي آزمايش و کنترل در مهارتهايخودنظم دهي خشم و تعارضات والد ـ نوجوان در سطح ٠/٠٥ معنادار بود.
با درک اين ضرورت، پژوهش حاضر به منظور بررسي تأثير آموزش مديريت خشم بر مهارتهاي خودنظم دهي خشم و تعارضات دانش آموزان دختر دوره راهنمايي در ارتباط با والدينشان صورت گرفت .
در ايران نيز نتايج اين پژوهش با پـژوهش نويدي (١٣٨٥) که هدف آن آزمودن تأثير آموزش مديريت خشم بر مهارتهاي خودنظم دهي خشم ، سازگاري و سلامت عمومي پسران دوره متوسطه شهر تهران بوده است ، هماهنگي دارد.