Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش بینی کنندگی ابعاد گفت وشنود و همنوایی الگوهای ارتباطی خانواده بر همدلی و خویشتنداری فرزندان به عنوان شاخص های هوش هیجانی می باشد.
گروه نمونه پژوهش را 348 دانش آموز دختر و پسر پایه های سوم تا پنجم ابتدایی تشکیل می دهند. مقیاس همدلی (ایزنبرگ و همکاران، 1991)، نسخه ب ابزار الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994) و مقیاس خویشتنداری (کندال و ویلکاکس، 1979) مورد استفاده قرار گرفتند.
این مقیاس ها به ترتیب توسط کودک، مادر و آموزگار تکمیل شدند. نتایج تحلیل عاملی، همبستگی گویه با نمره کل و آلفای کرونباخ، روایی و پایایی مطلوبی برای مقیاس های مذکور گزارش کرده اند. یافته های پژوهش نشان می دهند که گفت وشنود خانواده پیش بینی کننده مثبت و همنوایی، پیش بینی کننده منفی هر دو بعد همدلی و خویشتنداری می باشند. در مقیاس همدلی، دختران نسبت به پسران و پایه های چهارم و پنجم نسبت به پایه سوم نمرات بالاتری داشتند. در حالی که در مقیاس خویشتنداری جنسیت و پایه کلاسی نقش معناداری نداشتند.
Machine summary:
نقش الگوهاي ارتباطي خانواده در همدلي و خويشتنداري فرزندان The Effect of Family Communication Patterns on Children’s Empathy and Self-Control مهدي رحيمي .
F. Yousefi, Ph. D دکتراي تخصصي روان شناسي تربيتي دانشگاه شيراز دريافت مقاله : ٨٨/٦/٢٣ دريافت نسخه اصلاح شده: ٨٨/١٠/١٢ ذديررياشفت مقماقلاه ل:ه :٨٧٩/١٧/١٢/٠١٧ چکيده : هدف پژوهش حاضر بررسي نقش پيش بيني کنندگي ابعاد گفت وشنود و همنوايي الگوهاي ارتباطي خانواده بر همدلي و خويشتنداري فرزندان به عنوان شاخص هاي هوش هيجاني مي باشد.
هدف پژوهش حاضر بررسي نقش پيش بيني کنندگي ابعاد گفت وشنود و همنوايي الگوهاي ارتباطي خانواده بر همدلي و خويشتنداري فرزندان مي باشد.
نقش الگوهاي ارتباطي خانواده در همدلي و خويشتنداري فرزندان/٤٣٩/۴۳۹ ضريب آلفاي کرونباخ اين مقياس نيز برابر ٠/٩٧ مي باشد.
فصلنامه خانواده پژوهي/ سال ششم / شماره ۲۴/ زمستان ۴۴۰/۱۳۸۹/ ٤٤٠ جدول ١: همبستگي بين متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج نشان مي دهند که گفت وشنود و همنوايي با يکديگر همبستگي منفي و معناداري (٠/٤٦- = r) دارند.
جدول ٥: نتايج تحليل واريانس مربوط به خويشتنداري (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث هدف از تحقيق حاضر بررسي نقش پيش بيني کنندگي ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده (گفت وشنود، همنوايي ) بر همدلي و خويشتنداري (از شاخص هاي هوش هيجاني ) است .
فصلنامه خانواده پژوهي/ سال ششم / شماره ۲۴/ زمستان ۴۴۲/۱۳۸۹/ ٤٤٢ در توجيه رابطه ابعاد الگوهاي ارتباطي و همدلي ، مي توان بحث را بدين صورت مطرح کرد که خانوادههاي با گفت وشنود بالا معمولا ارتباطاتي باز در خانواده ايجاد مي کنند.