Abstract:
این پژوهش به منظور بررسی اثر آموزش روش درمانی پاسخ محور به مادران کودکان اتیستیک بر عملکرد خانواده صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان مبتلا به اتیسم شهر تهران می شود. از بین مادران با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 20 نفر به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. طرح پژوهش، طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. به گروه آزمایش روش درمانی پاسخ محور، در طول سه ماه آموزش داده شد. از پرسشنامه خودکارآمدی والدین، مقیاس استرس والدین، پرسشنامه کارکرد خانواده و مقیاس رضایت مندی خانواده در این پژوهش به عنوان ابزاری جهت سنجش عملکرد خانواده استفاده گردید. یافته ها نشان دادند که آموزش روش-درمانی پاسخ محور در کاهش استرس مادران، افزایش خودکارآمدی و کارکرد خانواده در سطح (05/0p<) معنادار بوده است، البته در مقیاس رضایت مندی خانواده تاثیر معناداری دیده نشد. از آن جایی که آموزش روش پاسخ محور در کاهش استرس و افزایش خودکارآمدی و کارکرد خانواده موثر بوده، پیشنهاد می شود این روش-درمانی در کنار روش های مرسوم در زمینه اتیسم به مادران آموزش داده شود که می تواند در بهبود عملکرد خانواده موثر باشد.
Machine summary:
اثر آموزش روش درماني پاسخ محور بر عملکرد خانواده در مادران کودکان مبتلا به اتيسم The Effect of Training of Pivotal Response Treatment to Mothers of Autistic Children on Family Functioning طيبه محتشمي T.
يافته ها نشان دادند که آموزش روشدرماني پاسخ محور در کاهش استرس مادران، افزايش خودکارآمدي و کارکرد خانواده در سطح (٠٠٥>p) معنادار بوده است ، البته در مقياس رضايت مندي خانواده تأثير معناداري ديده نشد.
روش پاسخ محور، استرس والدين ، خودکارآمدي والدين ، رضايت مندي خانواده، کارکرد خانواده، اتيسم مقدمه خانواده يک نظام اجتماعي است که اختلال در هر يک از اعضاي آن، کل نظام را مختل مي کند و اين نظام مختل شده به نوبه خود اختلالات مربوط به اعضا را تشديد و مشکلات جديدي را ايجاد مي کند.
در تحقيق ديگري، هيگينگز١٦ و همکاران (٢٠٠٥) کارکرد خانواده و راهبردهاي مقابله اي خانوادههاي داراي کودک مبتلا به اختلال طيف اتيسم را مورد بررسي قرار دادند، نتايج نشان داد که داشتن چنين کودکي تنيدگي قابل ملاحظه اي را بر خانواده وارد مي کند و والدين اين کودکان رضايت زناشويي ، همبستگي و سازگاري خانوادگي کمتري را نسبت به گروه کنترل نشان دادند.
/٢٧٧/۲۷۷ آيـا آموزش روشدرماني پاسخ محور به مادران کودکان اتيستيک روي خانواده اثر مثبت دارد؟ لازم به ذکـر اسـت کـه متغيـرهاي مورد بررسي در اين پژوهش شامل استرس والدين ، خودکارآمدي والدين ، کارکـرد خانـواده و رضايت مندي خانواده به صورت کلي به عنوان عملکرد خانواده در نظر گرفته شده است .
Parent implemented early intervention for young children with autism spectrum disorder: A systematic review.