Abstract:
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بسته روش آموزش والدین مبتنی بر نظریه دلبستگی بر افزایش کیفیت مراقبت مادران دارای کودکان مضطرب پیش دبستانی بود. برای شناخت اثربخشی این بسته 278 نفر از مادران کودکان 2 تا 6 سال از 6 مهدکودک شهر تهران که به روش نمونهبرداری خوشه ای در دسترس انتخاب شده بودند، مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی را تکمیل کردند. با توجه به نمره افراد در این مقیاس و در نظر گرفتن دیگر ملاکهای خروج و ورود به پژوهش در نهایت 61 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده و 30 نفر در گروه آزمایش و 31 نفر در گروه مقایسه قرار گرفتند. بسته آموزش والدین مبتنی بر نظریه دلبستگی در طول 8 جلسه گروهی هفتگی (8 تا 12 نفر در هر گروه) در مهدکودکها به مادران گروه آزمایش ارائه شد. پس از پایان جلسات آموزشی و 3 ماه پس از آن مقیاس کیفیت مراقبتی مادر به وسیله دو گروه تکمیل شد. نتایج نشان داد که بسته آموزش والدین حساس بودن، پاسخدهی و هم چنین دسترسپذیری هیجانی مادران گروه آزمایش را افزایش و تعارض و سردرگمی آنها را کاهش داده است و هم چنین پیگیری نتایج نشان داد که این تغییرات در طول 3 ماه ثبات داشته است. بر مبنای یافتهها، بسته آموزش والدین می تواند در موقعیتهای بالینی برای افزایش کیفیت مراقبت مادران و ارتقای روابط مادر کودک مورد استفاده قرار گرفته و مفید باشد.
Machine summary:
اثربخشي آموزش والدين مبتني بر نظريه دلبستگي بر افزايش کيفيت مراقبت مادران کودکان مضطرب پيش دبستاني The Effectiveness of Attachment based Parent Training on Increasing Materal Caregiving Quality in Preschool anxious Children دکتر سعيد قنبري .
نتايج نشان داد که بسته آموزش والدين حساس بودن، پاسخ دهي و هم چنين دسترسپذيري هيجاني مادران گروه آزمايش را افزايش و تعارض و سردرگمي آنها را کاهش داده است و هم چنين پيگيري نتايج نشان داد که اين تغييرات در طول ٣ ماه ثبات داشته است .
در مداخلات گروه اول، برخي از پژوهش ها، آموزش را از بنياديترين سطوح آغاز کردهاند و سعي داشته اند از طريق افزايش مهارتهاي مشاهده٤ والدين ، از آنها دريافت کنندههاي دقيق تري بسازند تا نشانه هاي کودک را به خوبي دريافت کنند، براي مثال از آنها مي خواستند که به وسيله يک کتابچه تمرين ، رفتار کودکشان را مورد مشاهده قرار دهند و نتايج را ثبت نمايند يا از آنها مي خواستند که جاي 5 کودکان صحبت نمايند تا از اين طريق به دنياي دروني آنها دست يابند (مداخله چرخه امنيت : کوپر، هافمن ، پاول و ماروين ، ٢٠٠٥).
به همين دليل با توجه به لزوم بررسي مداخلات دلبستگي در سنين بالاتر از نوزادي و در مورد اختلالهاي خاص دوران کودکي با در نظر گرفتن مسائل بومشناختي در کاربرد اين مداخلات، هدف اين پژوهش تعيين اثربخشي بسته آموزش والدين مبتني بر نظريه دلبستگي بر افزايش کيفيت مراقبت مادران در کودکان مضطرب پيش دبستاني است .