Abstract:
براساس ادبیات حسابداری بهای تمام شده، بین هزینه ها و حجم فعالیت، رابطه ای متقارن وجود دارد، اما پژوهش های اخیر حاکی از آن هستند که شدت کاهش هزینه ها بر اثر کاهش حجم فعالیت، کم تر از شدت افزایش هزینه ها در اثر افزایش حجم فعالیت است. به این رفتار نامتقارن، چسبندگی هزینه ها گفته می شود. بنابراین، پس از بررسی مفهوم، انواع و دلایل چسبندگی هزینه، رابطه این مفهوم با نظریه نمایندگی، محافظه کاری مشروط، پیش بینی سود و پیش بینی مدیران، شاخص ضد انحصاری (هرفیندال) و جریان نقد آزاد مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین، از آن جائی که با بررسی بخش پیشینه موجود در پژوهش های داخلی، به حداکثر چهار مقاله داخلی به عنوان تنها پژوهش های انجام شده در حوزه چسبندگی هزینه در ایران، اشاره شده است؛ برای ارائه دید وسیع تری از مفهوم چسبندگی هزینه، نزدیک به 40 مقاله در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.
Machine summary:
پژوهشهای مرتبط با چسبندگی هزینه در ایران: قائمی و نعمت الهی (1385) در پژوهشی با عنوان “بررسی رفتار هزینه توزیع، فروش، عمومی، اداری و بهای تمامشده کالای فروش رفته در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” وجود چسبندگی در این هزینهها را تأیید کردند [25].
حسنی (1392) در پایان نامه خود با عنوان “بررسی تأثیر مسئله نمایندگی بر روی رفتار چسبنده هزینهها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” با بررسی 142 شرکت در بازه زمانی 1383 تا 1389 بیان نمود که رابطه مثبت و معناداری بین مسئله نمایندگی و چسبندگی بهای تمامشده کالای فروش رفته، هزینههای اداری، فروش و عمومی وجود دارد.
بندریان و قاطبی (1393) در پژوهشی با عنوان “ بررسی رفتار چسبندگی هزینههای عمومی، اداری و فروش با تأکید بر اندازه شرکت در بورس اوراق بهادار تهران” با بررسی 112 شرکت در بازه زمانی 1386 تا 1391 نشان دادند که در ازای 1 درصد افزایش در سطح فروش، هزینههای اداری، فروش و عمومی 62 درصد افزایش مییابند.
آقایی و حسنی (1393) در پژوهشی با عنوان “بررسی تأثیر انگیزههای شخصی مدیران و متغیرهای حاکمیتشرکتی بر چسبندگی هزینهها در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران” 142 شرکت را در بازه زمانی 1383 تا 1392 مورد بررسی قرار دادند.
”The Agency Problem, Corporate Governance, and the Asymmetrical Behavior of Selling, General, and Administrative Costs“, Contemporary Accounting Research, 29 (1): 252–282.
Since only four articles have been referenced as internal research; to provide a larger view of the cost stickiness nearly 40 articles related to the subject have been reviewed.
Keywords: cost stickiness, agency theory, conservative, profit anticipating, earnings’ forecast, antitrust index (Herfindahl), free cash flow.