Abstract:
این مقاله به بررسی وضعیت موجود و مطلوب انتقال آموزش و اولویت بندی عوامل موثر بر آن در شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرداخته است. روش این پژوهش با توجه به ماهیت، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تعداد 500 نفر بودند، از میان آنان طبق جدول مورگان 220 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه مجزا شامل پرسشنامه سیستم انتقال یادگیری با 46 گویه و پرسشنامه مقایسه زوجی با 16 عامل می باشد. نتایج حاصل از اجرای آزمون آماری t تک نمونه نشان داد که عوامل سازمانی به همراه مولفه های آن شامل نتایج فردی مثبت، نتایج فردی منفی، تصدیق سرپرست و بازخورد سرپرستان/ مربی گری عملکرد در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. لکن مولفه های حمایت همکار و حمایت سرپرست/ مدیران در وضعیت مطلوبی می باشد. عوامل آموزشی به همراه مولفه استعداد فردی برای انتقال در وضعیت مطلوب قرار دارد ولی مولفه های اعتبار محتوا، طرح انتقال و فرصت کاربرد در یادگیری در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. عوامل فردی به همراه مولفه های آن شامل آمادگی یادگیرنده، خودکارآمدی عملکرد، انگیزش انتقال، انتظارات نتایج عملکرد و انتظارات تلاش عملکرد در شرکت پتروشیمی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در نهایت نتایج حاصل از بکارگیری تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی نشان داد عوامل سازمانی، عوامل آموزشی و عوامل فردی به ترتیب در اولویت اول، دوم و سوم بر روی انتقال یادگیری قرار دارند.
Machine summary:
عوامل فردي به همراه مؤلفه هاي آن شامل آمادگي يادگيرنده، خودکارآمدي عملکرد، انگيزش انتقال، انتظارات نتايج عملکرد و انتظارات تلاش عملکرد در شرکت پتروشيمي در وضعيت مطلوبي قرار دارد و در نهايت نتايج حاصل از بکارگيري تکنيک فرايند تحليل سلسله مراتبي گروهي نشان داد عوامل سازماني، عوامل آموزشي و عوامل فردي به ترتيب در اولويت اول، دوم و سوم بر روي انتقال يادگيري قرار دارند.
اريک ١٠(٢٠٠٦) نيز به اين نتيجه رسيد انگيزش يادگيري،کانون 1-Cromwell & Kolb 2-Nijman et al 3-Foster & Hoffman 4-lim & johonson 5-Ruona et al 6-Van der Klink 7-Cheng 8-Alberto 9-Tamer 10-Eric کنترل، خودکارآمدي، حمايت مديريتي، حمايت سازماني و شغلي و واکنش به آموزش، رابطه معناداري با انگيزش انتقال دارد.
بررسي مباني نظري تحقيق و بررسي پژوهش هاي انجام شده در زمينه انتقال آموزش نشان داد اگر چه مطالعات متعددي در خصوص عوامل مؤثر بر انتقال آموزش انجام شده 1-Holton 2-Thayer & Teaqute 3-Clasen 4-Tracy et al 5-Quoinces 6-Facteau et al 7-Baldwin & Ford 8-Milheim 9-Poteet 10-Rouiller & Goldstein 11-Ayres 12 -Mathieu & Martineau , s 13 -Noe 14-Burke &Hutchins.
انجام مطالعات کتابخانه اي براي درک کامل مفاهيم و شناسايي ابعاد و مؤلفه هاي مؤثر بر انتقال آموزش يادگيري انتخاب مدل مفهومي تحقيق با مطالعه مدلهاي انتقال آموزش بررسي وضعيت موجود انتقال يادگيري در شرکت ملي صنايع پتروشيمي با استفاده از آزمون آماري t تک نمونه مقايسه و رتبه بندي معيارها و نسبت به يکديگر با استفاده از تکنيک فرايند سلسله مراتبي گروهي نمودار ٢: مراحل انجام پژوهش منبع : (مطالعات نگارندگان) جامعه آماري اين پژوهش ٥٥٠ نفر از مديران و کارکنان رسمي ، قراردادي مدت معين ميباشد.