Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، تدوین طرحی به منظور تربیت ارزشیاب آموزشی خبره در سطح وزارت نفت می باشد. به این منظور، تعداد 6 نفر از خبرگان آموزش در صنعت نفت به همراه 7 نفر از متخصصان حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی به صورت هدفمند و با راهبرد نمونه گیری ملاک محور انتخاب شده و به صورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده های حاصل از مصاحبه ها مورد تحلیل مضمون قرار گرفته و نتایج حاصله در قالب رویکرد حوزه های دانشی (Body of knowledge) جهت تربیت ارزشیاب در سه سطح پایه، میانی و خبره، سازماندهی شدند. به منظور اعتباربخشی نتایج از راهبردهای بازبینی اعضا و تحلیل همگنان استفاده شده و نتایج طی چندین مرحله تعدیل شدند. نتایج نهایی نشان می دهند برای تربیت ارزشیاب آموزشی خبره در صنعت نفت، تسلط بر حوزه های دانشی ذیل ضروری بوده و در طراحی آموزشی می باید مدنظر قرار گیرند: الف- ارزیاب پایه: 1)آمار استنباطی، 2)آمار توصیفی، 3)سنجش و اندازه گیری که خود دارای سه زیر مجموعه: آزمون سازی، مقیاس های واکنش سنج، مقیاس های اندازه گیری عملکرد می باشد، 4)تحلیل داده های کیفی، 5)الگوی نیازسنجی دیکوم 6)ارزیابی اثربخشی واکنش، یادگیری و رفتار (در محیط کار) مطابق با استاندارد 10015، 7)ارزیابی عملکرد، ب- ارزیاب میانی: 1)بازگشت سرمایه، 2) بازگشت انتظارات، 3)تکنیک نیازسنجی درخت خطا، ج- ارزیاب خبره: 1)روش ارزیابی کارت امتیاز متوازن، 2) ممیزی دوره های مجازی، 3)بهینه کاوی و 4)آینده پژوهشی.
Machine summary:
نتايج نهايي نشان ميدهند براي تربيت ارزشياب آموزشي خبره در صنعت نفت ، تسلط بر حوزه هاي دانشي ذيل ضروري بوده و در طراحي آموزشي ميبايد مدنظر قرار گيرند: الف - ارزياب پايه : ١)آمار استنباطي ، ٢)آمار توصيفي، ٣)سنجش و اندازه گيري که خود داراي سه زير مجموعه : آزمون سازي، مقياس هاي واکنش سنج ، مقياس هاي اندازه گيري عملکرد ميباشد، ٤)تحليل داده هاي کيفي، ٥)الگوي نيازسنجي ديکوم ٦)ارزيابي اثربخشي واکنش ، يادگيري و رفتار (در محيط کار) مطابق با استاندارد ١٠٠١٥، ٧)ارزيابي عملکرد، ب - ارزياب مياني: ١)بازگشت سرمايه ، ٢) بازگشت انتظارات ، ٣)تکنيک نيازسنجي درخت خطا، ج - ارزياب خبره : ١)روش ارزيابي کارت امتياز متوازن ، ٢) مميزي دوره هاي مجازي، ٣)بهينه کاوي و ٤)آينده پژوهشي .
بر اين اساس ، حوزه هاي دانشي برنامه تربيت ارزياب در سه سطح پايه ، مياني، و خبره تنظيم شده است و البته جهت ورود به برنامه نيز پيش نيازهاي ذيل تعيين شدند (جدول :(1 1-Informants 2-Criterion sampling 3-Credibility 4-Member check 5-Peer debriefing جدول ١: پيش نيازهاي ورود به طرح تربيت ارزشياب آموزشي حرفه اي مدرس عنوان روش مدت سرفصل ها شيوه ارائه واجد درس ارزشيابي زمان شرايط ١- مقدمه اي بر مفاهيم آمار توصيفي ٢- توزيع زمان نمرات استاندارد ٣- مفاهيم آمار استنباطي(فرض صفر، فرض ١- آزمون کتبي دکتري آمار خلاف ، توان آزمون ) ١- تلفيقي ٢- تحليل نمونه همچنين ٤- رگرسيون با يک متغير وابسته (سخنراني و کار سابقه آمار ٥- رگرسيون با چند متغير مستقل پرسش و ٣- آزمون ٢٤ تدريس براي استنباطي ٦- محاسبه ضريب همبستگي پاسخ ) شفاهي شاغلين يا ٧- آزمون هاي پارامتريک (آزمون T، تحليل ٢- کارگاهي دانشجويان واريانس ) و تست هاي معنيدار بودن مربوط به (تعاملي) حوزه آموزش هر کدام ٨- آزمون هاي آماري ناپارامتريک (خي ٢و...