Abstract:
فلسفة تحلیلیتعلیم و تربیت، توضیح و تحلیل ساختار فکر از طریق تحلیلهای منطقی و زبانی است. در نزد بسیاری از فیلسوفان تحلیلی، ایضاح گزارههای فلسفی از طریق تحلیل مفاهیم، راهگشای حل مسالههای تربیتی کودکان است. برتراند راسل (1872-1967م.) سهم بزرگی در تعلیم و تربیت کودکان داشته است. از آنجا که سعدی نیز به امر تعلیم و تربیت توجه شایانی داشته، در مقالة پیش رو، حکایت طایفة دزدان، محل سنجش آرای برتراند راسل با آرای سعدی شیرازی قرار گرفته است. در بررسی به عمل آمده، مشاهده شد که این دو تن در مواردی تربیتی اتفاق نظر داشتهاند و در مواردی اختلاف نظر. این جستار به تبیین نظر این دو متفکر اختصاص دارد.
Machine summary:
١-١- پيشينۀ تحقيق در باب برترانـد راسـل تـاکنون آثـار زيـادي منتشـر نشـده اسـت امـا مهـم تـرين و برجسته ترين اثري که مطالبي ارزشمند در باب اين انديشمند در خـود گنجانـده ، کتـاب آراي تربيتي برتراند راسل اثر مشترک محسن طالب زادة نوبريان ، محمد مهدي ميرلو و سيد حسن موسوي است .
ازين رو با در نظر گرفتن نقش مهمي کـه راسـل در تبيين تعليم و تربيت ، حالات ، رفتارها و کنش هاي آنـان داشـته اسـت ، سنجشـي مـابين برخي از مهم ترين آراي وي با تفکراتِ سعدي در حکايتِ طايفـۀ دزدان (بـاب سـيرت پادشاهان : حکايت چهارم ) صورت گرفته است .
مهم ترين هدف اين مقاله پاسخ بـه ايـن سؤال بوده است که چه شباهت ها و تمايزاتي را ميتـوان مـابين تفکـرات ايـن شـاعر و برتراند راسل در حکايت مورد نظر يافت ؟ ٢- بحث از لحاظ روش شناسي، فلسفۀ تحليلي نخست خود را با منطق جديد سازگار کرد و پـس از آن با ظهور نگرش هاي زبان شناختي به زبان و کاربردهاي آن توجـه نمـود؛ بنـابراين تحليل منطقي، روشي است که عمدتاً فيلسوفان مکتب کمبـريج ، از آن اسـتفاده کردنـد.
وودهوس (١٩٨٣) نيز بـه اهميـت مفهـوم رشـد در آراي تربيتي راسل اشاره کرده اسـت و دلبسـتگي راسـل بـه حمايـت از آزادي کـودک بـراي قضاوت فردي درباره مسائلِ عقلاني و اخلاقي را مورد توجـه قـرار مـيدهـد و اشـاره ميکند که راسل تعليم و تربيت را براي همۀ کودکان ميخواهـد (ر.