Abstract:
در یادگیری زبان بیگانه، زبانآموز همواره با چالشهای مختلفی دست و پنجه نرم میکند و بندرت قادر است بدون یاریگرفتن از افراد صاحبنظر پیشرفت قابلتوجهی در مهارتهای زبانی کسب کند. مقاله پیشرو با درنظرگرفتن همین محدودیت، به معرفی پیکرههایزبانی و چگونگی استفاده از آنها در امر آموزش زبان میپردازد. پیکرهمتنی امروزه به مجموعهای از متون گفتاری و نوشتاری دیجیتالیشده گفته میشود که از نمونههای زبانی جمعآوری شده از حوزههای مختلف تشکیل شده و در پژوهشهای زبانی مورد استفاده پژوهشگران قرار میگیرند. قصد نگارنده البته این نیست که با استفاده از پیکره به بررسی تحولات زبانی بپردازد، بلکه سعی بر این است تا نشان دهد، زبانآموزان نیز میتوانند با استفاده از پیکرههای متنی و مستقل از دیگران بر بسیاری از مشکلات مربوط به یادگیری زبان غلبه کنند. برای تبیین این مسئله روند تولید یک پیکره، شیوه جستجو در آن با استفاده زبان پرسوجوی پیکره و حل و فصل برخی از مشکلات زبانی شرح داده میشوند.
When learning a foreign language, the learner will always deal with different challenges and it is very difficult for him to make significant progress without being directly assisted by experts of that language. This article will try, keeping in mind the abovementioned point, to introduce the concept of “text corpora” and the ways they can be used in teaching a specific language to have the learner overcome such challenges. “Text corpus” refers to a set of digitalized oral and written texts that helps and assists linguistic researchers in their research. Of course, the author of this article does not intend to discuss the changes and developments of language, rather he intends to demonstrate that learners can employ and utilize text corpora to overcome many of the challenges of learning a new language even when isolation of the experts of the language. In order to do so, we will discuss the process through which a text corpus is developed and how to search within it using Corpus Query Language (CQL).
Machine summary:
قصد نگارنده البتـه ایـن نیـست کـه بـا استفاده از پیکره به بررسی تحولات زبانی بپردازد، بلکه سعی بر این است تا نشان دهد، زبان آموزان نیز می توانند با استفاده از پیکرههای متنی و مستقل از دیگران بر بسیاری از مشکلات مربـوط بـه یـادگیری زبان غلبه کنند.
هدف مقالة پیش روی ، البته این نیست که چرایی ، چگونگی و میزان این گونـه تحـولات را مورد مداقه و بررسی قرار دهد، بلکه به طرح این مسئله می پردازد، که آیا برای افـرادی کـه بـه طریقی به آموختن زبان بیگانه مشغولاند، ابزار و لوازمی وجود دارد که زبانآمـوز بـا کاربـست آنها، در مراحل پیشرفته تر آموزش زبان، از وابستگی خـود بـه دیگرانـی نظیـر معلـم و اسـتاد بکاهد؟ به اعتقاد نگارنده، چنین ابزاری قطعاً وجود دارد و می توان بـا اسـتفاده از فنـاوری هـای نوین ، نظیر رایانه و بدون اینکه نیازی به مراجعه به دیگران باشد، مسائل و مشکلاتی را کـه در حوزة آموزش زبانهای خارجی گریبانگیر زبانآموز می شود، برطـرف کـرد.
همانطور که از عنوان مقاله نیز پیداست ، هدف نگارنده نشان دادن امکانی به مخاطب برای رفع مشکلات زبانی است ، بدیهی است ، منظور از مخاطب از جمله کلیه کسانی هستند کـه بـه یادگیری یکی از زبانهای خارجی مشغولاند؛ همچنین پیش تر بیان شد که از ویژگی های اصلی پیکرههای امروزی ، دیجیتالی بودن آنهاست .
با این توضیح ، شرح مقدمات موردنیاز برای انجام کار پژوهشی بـا پیکـرههـا خاتمـه یافتـه است و در ادامه به طرح برخی از مسائل مربوط به آموزش زبان و شیوه پاسخ یابی با استفاده از پیکرة متنی اشاره می شود.