Abstract:
مهاجرت پدیدهای است که با رسیدن مهاجران به مقصد خاتمه نمییابد و سالها پس از آن ادامه دارد. آنچه در تکمیل پژوهشهای مهاجرت مهم است، تمرکز بر روایتهای مهاجران، استخراج مراحل مهاجرت و راهبردهای بقاست. در پژوهش حاضر با تمرکز بر تجربة مهاجرت یکی از خانوادههای آذریزبان مقیم تهران، شیوههای بقا و ارتقای زندگی در میان بخشی از مهاجران کمدرآمد شهری از منظر انسانشناختی و با روش تحلیل روایت بررسی شد. براساس نتایج، مفهوم پویایی مهاجرت در تعاریف این پدیده نادیده گرفته شده است. در این مفهوم، مهاجرت از کوچکردن پلهوار (از روستا به شهر کوچک و از آنجا به شهرهای بزرگتر)، مهاجرت رجعی یا برگشتی (بازگشت مهاجر به روستا بهدلیل تفاوتنداشتن زندگی شهر و روستا) و مهاجرت چرخواری یا دورهای (سکونت فصلی در شهر و روستا) فراتر میرود. همچنین این پژوهش نشان میدهد جذب مهاجران کمدرآمد شهری، تقریباً دو تا سه دهه زمان میبرد؛ زیرا مهاجران بهشکلی آرام خود را به چشمانداز و راهبردهای بقا و ارتقا مجهز میکنند که یکی از این راهبردها مسکن و انواع محلههای متناسب با کمدرآمدهاست.
Due to the entrance of students and professors from different regions of the country, university environment as an environment with multiple educational and cultural functions, has various and different ethnicities and subcultures. These conditions can be used as a tool for development of country's development goals. The assessment of the upstream documents suggests a lack of clear policies on the issues of ethnic groups in the country's higher education system. Regarding this policy vacuum, this paper attempts to explore the necessary dimensions of ethnic policy in the country's higher education system and the requirements of ethnic policy in a qualitative study. The semi-structured interview was conducted with 15 faculty members and cultural authorities from different ethnic backgrounds and different academic disciplines with academic and research work in ethnicity. The analysis of qualitative data by "thematic analysis" shows that the challenges of higher education in ethnicity include: paradoxical showing of the strengthening of ethnic identity against national identity, the probability of ethnocentrism in universities, dominance of specific manners of the presidents and managers in the issue of ethnicity, the weakness in the management of cultural activities of ethnic groups, the politicization of the issue of ethnicity in universities, and the non-academic encounter with the issue of ethnicity at the university. From the viewpoint of the interviewees, ethnic policy in the universities should have cultural, social, political, educational and religious dimensions, and it is necessary to have strategic requirements in the field of ethnic policy in the universities, and some do's and don'ts should be codified.
Machine summary:
مسکن ، مهاجرت و محله هاي مردمي ؛ راهبردهاي بقا و ارتقا در ميان مهاجران کم درآمد شهري (مطالعۀ موردي: خانوادة مهاجر ساکن محلۀ خزانه در تهران ) 1 پروين قاسمي تاريخ دريافت : ٩٦/١٠/٢٠ تاريخ پذيرش : ٩٧/٠٧/٩ چکيده مهاجرت پديده اي است که با رسيدن مهاجران به مقصد خاتمه نمييابد و سال ها پس از آن ادامه دارد.
براي اين منظور از آن ها پرسيده ايم که در اين شهر چه ميکنند؟ چشم اندازشان چيست ؟ از چه زماني در تهران ساکن شده اند؟ در اين مدت چه کرده اند و به کدام مکان ها رفته اند و اکنون در کجاي اين تهران بزرگ ايستاده اند و چگونه با آن روبه رو شده اند؟ بدين ترتيب جامعۀ آماري پژوهش مهاجراني از اردبيل هستند که بيست سال است در تهران سکونت دارند، در حال حاضر در محلۀ خرانۀ تهران در منطقۀ ١٦ زندگي ميکنند و در اين سال ها به تجربه هاي زيادي دست يافته اند.
به منظور بررسي اين تجربه ها به دنبال پاسخگويي به پرسش هاي زير هستيم : - مهاجر کم درآمد شهري صرف نظر از انگيزه هاي مهاجرت و تعلق به شبکه هاي مهاجرپذيرياش در مقصد، روند مهاجرت خود را چگونه مديريت ميکند؟ - چگونه مسکن به مثابۀ جزئي از کالاهاي اساسي براي خانوادٔە مهاجر کم درآمد تهران تعريف ميشود و تحقق مييابد؟ - آيا ميتوان موقعيتي زماني-مکاني از تحولاتي که اين خانواده براي بقاي زندگي در شهر دنبال ميکند ترسيم کرد؟ در ترسيم مفهوم چگونگي ماندگاري کم درآمدهاي شهري، عواملي از قبيل مهاجرت ، محله هاي مردمي، وضعيت معاش و مسکن ، و چشم انداز حاصل از ترکيب اين عناصر اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي اهميت زيادي دارد.