Abstract:
هدف پژوهش بررسی رابطه بین ساختار سازمانی، هزینههای نمایندگی و کیفیت سود میباشد. در همین راستا نمونهای متشکل از 550 شرکت از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1385 لغایت 1394 مورد بررسی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه از رگرسیون OLS استفاده شده است و با تشکیل مدل بهینه به رابطه بین متغیرها پرداخته شد. از حجم معاملات سهم در بازار و شکاف بین قیمت پیشنهاد خرید - پیشنهاد فروش برای شناسایی عدم تقارن اطلاعاتی و از کیفیت اقلام تعهدی بهعنوان نماینده کیفیت سود استفاده شده است. نتایج آزمونهای انجام شده نشان میدهد که افزایش تعداد لایههای سرمایهگذاری با عدم تقارن اطلاعات رابطه مثبت و با کیفیت سود رابطه منفی دارد. کنترل خانوادگی در ساختار هرمی رابطه منفی بین تعداد لایه سرمایهگذاری با کیفیت سود را تشدید میکند.
Machine summary:
از حجم معاملات سهم در بازار و شکاف بین قیمت پیشنهاد خرید - پیشنهاد فروش برای شناسایی عدم تقارن اطلاعاتی و از کیفیت اقلام تعهدی بهعنوان نماینده کیفیت سود استفاده شده است.
با این حال، هیچ مطالعه ای در رابطه بین کیفیت سود و ساختار سازمانی به طور خاص متمرکز نشده است،"فاصله عمودی"بین شرکت مادر و تابعه ناشناخته بوده است (دیرنگ و همکاران 4 ، 2012) و برای تحقیقات بیشتر در این زمینه به کشف ویژگی های شرکتهای تابعه در یک نهاد تلفیقی باید پرداخته شود (شروفت و همکاران، 2014).
استدلال می شود که اگر شرکتهای خانوادگی دارای لایههای سرمایهگذاری بیشتر باشند و این لایههای سرمایهگذاری افزایش دهند انحراف بین حق رای و حقوق جریان نقدی را، صاحبان کنترل شرکتهای خانوادگی ممکن است انگیزه و توانایی بیشتر برای سلب مالکیت سهامداران غیر کنترل داشته باشند و سرپوش گذاشتن بر چنین سلب مالکیت از طریق مدیریت درآمد که تاثیر نامطلوبی بر کیفیت سود دارد، انجام پذیرد.
3-پیشینه پژوهش آئودری هوسویو و صوفیا لیو 4 (2016) با مطالعه شرکتهای تایوانی در پژوهشی به بررسی ساختار سازمانی، هزینههای نمایندگی و کیفیت اقلام تعهدی پرداختند، مطالعات آنها رابطه منفی بین تعداد لایههای سرمایه- گذاری در بلندترین مسیر شرکت مادر در شرکتهای فرعی با کیفیت سود را نشان میدهد و این رابطه در شرکتهای خانوادگی با ساختار هرمی شدیدتر است، آنها همچنین نشان دادند با افزایش تعداد لایههای سرمایهگذاری در بلندترین مسیر سرمایهگذاری شرکت مادر عدم تقارن اطلاعاتی افزایش می یابد.