Abstract:
زمینه: امروزه اخلاقیات و مسائل مربوط به آن به یکی از مهمترین عوامل پذیرش فنّاوری و نوآوریهای آن تبدیل شده است. این پژوهش با هدف ارائه الگوی اخلاق محور پذیرش فنّاوری در شرکتهای کوچک و متوسط انجام شده است.
روش: پژوهش کاربردی حاضر به شیوه توصیفی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران شرکتهای کوچک و متوسط استان کرمان میباشند. حجم نمونه 291 نفر برآورد شد و روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهای با 31 گویه بهره گرفته شد. جهت برازش مدل از روش معادلات ساختاری و نیز جهت بررسی عوامل موثر از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است. همچنین با استفاده از آزمون فریدمن و روش تحلیل سلسله مراتبی به اولویتبندی عوامل موثر بر پذیرش اخلاق محور فنّاوری پرداخته شده است.
یافتهها: نتایج حاصل حاکی از آن است که هفت عامل سازگاری فردی، سازگاری سازمانی، سودمندی درک شده، سهولت درک شده، نگرش به استفاده، نیت و رفتار استفاده بر پذیرش اخلاق محور فنّاوری تاثیر گذارند. که از این میان دو عامل نگرش به استفاده، و قصد و نیت استفاده بیشترین تاثیر را در پذیرش اخلاق محور فنّاوری داشتهاند.
نتیجهگیری: شرکتهای کوچک و متوسط در زمینه نوآوری و استفاده از فنّاوری خلاقتر از شرکتهای بزرگ هستند. از طرفی رعایت اصول اخلاقی در پیاده سازی فنّاوری نقش اجتماعی و حتی اقتصادی مهمی را در محیط رقابتی سازمانها ایفا میکنند. در این راستا بسترسازی فرهنگی و آموزشهای اخلاقی مرتبط راهکار مناسبی جهت پیادهسازی و پذیرش فنّاوری محسوب میشود.
Machine summary:
از طرفی نتایج مقایسه هر دو روش رتبه بندی تحلیلی سلسله مراتبی و آزمون فریدمن نشان دهنده نتایج مشابهی میباشد بدین ترتیب که بر اساس نتایج رتبهبندی بدست آمده از هر دو روش عوامل نگرش به استفاده، قصد و نیت استفاده بیشترین تاثیر را در پذیرش اخلاق محور فناوری در شرکتهای کوچک و متوسط داشتهاند.
بحث نتایج حاصل از این پژوهش وجود رابطه معناداری را میان سازگاری فردی و پذیرش اخلاقمحور فناوری در شرکتهای کوچک و متوسط نشان داد.
همچنین نتایج حاصل از این پژوهش وجود رابطه معناداری را میان نگرش به استفاده و پذیرش اخلاقمحور فناوری در شرکتهای کوچک و متوسط نشان داد که این نتیجه با دستاوردهای سایر پژوهشها همخوانی دارد (13، 25و 26).
از طرفی بررسیهای حاصل از این پژوهش وجود رابطه معناداری را میان قصد و نیت به استفاده از فناوری و پذیرش فناوری در شرکتهای کوچک و متوسط به اثبات میرساند که این نتیجه در راستای نتایج برخی پژوهشهای دیگر است (12، 24و 27).
نتایج حاصل از این پژوهش وجود رابطه معناداری را میان رفتار استفاده از فناوری و پذیرش اخلاقمحور فناوری در شرکتهای کوچک و متوسط نشان داد که این نتیجه با نتیجه سایر پژوهشها همخوانی دارد (28-30).
در این پژوهش و به جهت اخلاقی سازی پذیرش فناوری مدلی اخلاق محور جهت استفاده در شرکتهای کوچک و متوسط طراحی گردید.
Modeling the factors affecting the acceptance of RFID technology in the library (Case Study: Library of Bushehr Medical University).