Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورها و نگرش های دینی و سبک زندگی اسلامی با عملکرد شغلی معلمان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 96ـ1395 بود. روش تحقیق توصیفی هم بستگی بود. جامعه آماری تمام معلمان مقطع ابتدایی ( 100مرد، 152 زن) شهرستان بندرترکمن تشکیل می دهند که با روش تصادفی طبقه ای، 61 مرد و 92 زن برای نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه دین داری گلاک و استارک (1965)، سبک زندگی اسلامی کاویانی (1388) و عملکرد شغلی پاترسون (1970) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چندگانه و ضریب هم بستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین باورها و نگرش های دینی و سبک زندگی اسلامی با عملکرد شغلی معلمان به طور کلی رابطه وجود دارد و باورها و نگرش های دینی و سبک زندگی اسلامی همزمان 79 درصد (ضریب تعیین 79 درصد) از واریانس، با نتایج هم خطی به ترتیب ۶۵/ ۳و ۰۴/ ۳ متغیر عملکرد شغلی معلمان را تبیین می کنند. همچنین، بین باورها و نگرش های دینی و ابعاد آن (اعتقادی، عاطفی، پیامدی، مناسکی و فکری) با عملکرد شغلی، بین سبک زندگی اسلامی با عملکرد شغلی و درنهایت بین باورها و نگرش های دینی و ابعاد آن با سبک زندگی اسلامی و ابعاد آن (زمان شناسی، امنیت دفاعی، تفکر و علم، سلامت روان، خانواده، مالی، اخلاقی، باورها، عبادی و اجتماعی) معلمان مورد مطالعه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نتیجه افرادی که از لحاظ باورها و نگرش های دینی و سبک زندگی اسلامی در سطح بالایی قرار دارند، عملکرد شغلی آنان موثر است .
The purpose of This Article is Study of the relationship of religious beliefs and Islamic lifestyle with job performance of elementary school teachers in academic year of 1396-95. The research method was descriptive-correlational. The statistical population included all elementary school teachers (100 males، 152 females) in Bandare Torkman. Stratified random sampling was used to select 61 males and 92 females. Three questionnaires of Glock and Stark Religiosity Questionnaire (1965)، Kaviyani Islamic Lifestyle Questionnaire (1388)، and Paterson Job Performance Questionnaire (1970) were used and multiple regression and Pearson correlation coefficients were used to analyze the data. The results indicated that there is a relationship between religious beliefs and Islamic lifestyle with the teachers' job performance. In general، religious beliefs and Islamic lifestyle explain 79% (coefficient of determination of 79 o%) of the variance، with multicollinearity results of 3/65 and 3.04، for teachers' job performance. In addition، there is a positive and significant relationship between religious beliefs and its dimensions (belief، emotional، consequential، religious and intellectual) with job performance، between Islamic lifestyle with job performance، and finally between religious beliefs and its dimensions with Islamic lifestyle and dimensions (timeliness، security، defense، thinking and science، mental health، family، financial، ethical، beliefs، and social) of the studied teachers. Thus، the individuals with a high level of religious beliefs and Islamic lifestyles have an effective job performance.
Machine summary:
سبک زندگی اسلامی عنوانی است شناختهشده در اکثر علوم انسانی در سطح بینالملل، اما از زاویههاي متعدد به آن نگاه میشود و مورد مطالعه قرار میگیرد (کجباف، سجادیان، کاویانی و انوری، یکی از ابعاد مهم زندگی انسان، شغل و عملکرد شغلی است که همواره در طول زندگی برای فرد و سازمان با اهمیت بوده و در پژوهشهای متعددی به بررسی آن از زوایای مختلفی پرداخته شده است.
سبک زندگی اسلامی، با دیگر سبکهاي زندگی متفاوت است و از منظر متفاوتی به آن پرداخته شده است؛ مثلاً در جامعهشناسی تحقیقات باینگانی، ایراندوست و احمدی (1392)، حاجیانی (1386)، صادقی دهچشمه و داداشی آرانی (1395)، ذوالفقاری و سلطانی (1389)، سرایی و پورجبلی (1386)؛ در علوم پزشکی ازجمله تحقیقات عزیزی (1392)، علیان و حسین هاشمی (1395)؛ و در رو - Yang & Mao - Mollazadeh, Mansour, Ejei & Kiamanesh معتمدی (1392)، پورغفاری، پاشا و عطاری (1388)، دهقانزاده، جعفرآبادی و تبری (1391) نیز بحث از سبک زندگی مطرح است.
آکار، نور، موهاد 4 d"/>d"/> (2016) بیان کردند که اثر فشار کاری بر سلامت برای کارکنان مهم است و باورها و نگرشهای دینی فردی کارکنان - Palakshappa - Wyatt - Novia, SitiNorasyikin, Shamsul & Bidayatul - Achour, Nor, Mohd & Mohd فشار کار و افزایش رفاه کمک کرده است.
بنابراین، مسئله اصلی پژوهش تعیین رابطه بین باورها و نگرشهای دینی و سبک زندگی اسلامی با عملکرد شغلی معلمان است.
همچنین نتایج بهدست آمده نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی و ابعاد آن ازجمله بُعد زمانشناسي، امنيت ـ دفاعی، تفكر و علم، سلامت روان، خانواده، مالي، اخلاقي، باورها، عبادی و اجتماعي با عملکرد شغلی معلمان مورد مطالعه رابطه معناداری وجود دارد.