Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی و استخراج روشهای پرورش موّلفة سازگاری
مدل هوش هیجانی بار-ان بود. روش جمعآوری دادهها کتابخانهای وبا
روش تحلیل محتوا انجام شد. سه خردهمولفة سازگاری «انعطافپذیری» حل
مسئله و آزمون واقعیت» در سنّت و سیر امام علی (علیهالسلام) بررسی شد.
انعطافپذیری در سنت و سیر امام علی (علیهالسلام)» عقاید و اصول را دربر
نمیگیرد و رفق و مدارا در هنگام مشاهدة ظلم و گناه و تجاوز به حقوق دیگران و
پایمالشدن اصول اسلام مذموم بوده و مداهنه نامیده میشود ودر چنین مواقعی
باید با خشونت و شدت با آن برخورد کرد. روشهای پرورش این مولفه در ستّت
و سیرة امام علی(علیهالسلام)» کسب صفت رفق و مدارا و شناخت.» آگاهی و
پذیرش تفاوتهای بین فردی بود. روشهای پرورش خردهمولفه حل مسئله در
سنت و سیرة امام علی (علیهالسلام) عبارت بود از فکر و اندیشه دربارة مسئله»
توکّل بر خداوند و مشورتکردن با افراد واجد شرایط. خرده مولفة آزمون واقعیّت
درباره دیدن واقعیتها است» ولی سنت و سیرة امام علی (علیهالسلام)» راههای
رسیدن به حقیقتها و واقعیّتها را پیش روی انسان قرار داده بود که این راهها
عبارت بود از: زوم رورت و کوشش مداوم برای رسیدن به حقیقت» لزوم صبر و
استقامت و تحمّل مشکلات برای رسیدن به حقیقت» عبرت از حوادث عبرتآموز
و عقوبت قیامت و تقوای الهیء لزوم پرهیز از خیالبافی و داشتن برهان از پروردگار
ویا حجتی آشکار» زوم پیروی از اولیای خدا و اهل بیت پیامبر و تکیهنکردن بر
نادانی خویش و پیروینکردن از هوای نفس» لزوم پرهیز از دنیا و حجابهای پندار
این عالم و غفلت از خود و خودفریبی.
Machine summary:
com دربارة دیدن واقعیتها است، ولی سنت و سیرة امام علی (علیهالسلام)، راههای رسیدن به حقیقتها و واقعیتها را پیش روی انسان قرار داده بود که این راهها عبارت بود از: لزوم ضرورت و کوشش مداوم برای رسیدن به حقیقت، لزوم صبر و استقامت و تحمل مشکلات برای رسیدن به حقیقت، عبرت از حوادث عبرتآموز و عقوبت قیامت و تقوای الهی، لزوم پرهیز از خیالبافی و داشتن برهان از پروردگار و یا حجتی آشکار، لزوم پیروی از اولیای خدا و اهل بیت پیامبر و تکیهنکردن بر نادانی خویش و پیروینکردن از هوای نفس، لزوم پرهیز از دنیا و حجابهای پندار این عالم و غفلت از خود و خودفریبی.
- پیروی از اولیای خدا و اهل بیت پیامبر و تکیهنکردن بر نادانی خویش و پیروینکردن از هوای نفس: از دیدگاه امام علی (علیهالسلام) انسان با پیروی از اولیای الهی میتواند به حقیقت دست یابد، در اینباره میفرمایند: «شبههها را ازاینرو شبهه نامیدند که به حق شباهت دارد اما اولیای خدا چراغشان در فضای شبههناک یقین است و راهنماییشان خود راه هدایت است و اما دشمنان خدا در شبههها به ضلالت فرا میخوانند و راهنماییشان کوری است» (نهجالبلاغه، خطبة 38).
روشهای پرورش توانایی در شناسایی حقایق و واقعیتها در سنت و سیرة امام علی (علیهالسلام) عبارتاند از: لزوم ضرورت و کوشش مداوم برای رسیدن به حقیقت؛ لزوم صبر و استقامت و تحمل مشکلات برای رسیدن به حقیقت؛ عبرت از حوادث عبرتآموز و عقوبت قیامت و تقوای الهی؛ لزوم پرهیز از خیالبافی و داشتن برهان از پروردگار و یا حجی آشکار؛ لزوم پیروی از اولیای خدا و اهل بیت پیامبر و تکیهنکردن بر نادانی خویش و پیروینکردن از هوای نفس؛ لزوم پرهیز از دنیا و حجابهای پندار این عالم و غفلت از خود و خودفریبی؛ بنابراین، هر سه خردهمؤلفة سازگاری مدل هوش هیجانی بار-ان با درنظرگرفتن برخی شروط مورد تأیید امام علی (علیهالسلام) است.