Abstract:
شناسایی عوامل کلیدی موثر بر چابکی سازمانی به دلایل گوناگون حائز اهمیت می باشد. امروزه چابکی
سازمانی یکی از عوامل مهم و کلیدی در ایجاد یک سازمان پر بازده و سود آور میباشد. در این مقاله
ضمن اشاره به مفهوم چابکی و ضرورت و اهمیت آن به بررسی عوامل کلیدی موثر بر چابکی سازمانی به
ویژه در مورد مطالعاتی شرکت صنایع هواپیمایی ایران پرداخته خواهد شد و در نهایت الگویی برای تاثیر
عوامل کلیدی موثر بر چابکی سازمانی ارائه و اجزا تاثیر گذار بر آن بر حسب اهمیت اولویت بندی خواهند
شد. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و در آن برای جمع آوری اطلاعات مربوط به پیشینه تحقیق از
روش کتابخانه ای نظیر کتب و مجلات استفاده شده است. همچنین برای بررسی الگو و نتایج حاصل از آن
از پرسشنامه به عنوان ابزار گرد آوری اطلاعات استفاده و بر این اساس میان ٥٠ نفر از مدیران شاغل در
شرکت صنایع هواپیمایی ایران توزیع شده است. نتایج حاکی از آن است که هر ٦ متغیر کارهای تیمی،
بنگاه مشترک، مدیریت تغییر و ریسک، تجارت الکترونیک، بهبود مستمر و توانمندسازی بر چابکی
سازمان تاثیر گذار بوده و در این بین از دیدگاه جامعه اماری بنگاه مشترک و بهبود مستمر بیشترین تاثیر را
بر چابکی سازمان خود دارند
Machine summary:
از همين رو با توجه به اهميت اين قضيه و نظر به انکه تا به امروز تحقيق جامعي بر روي چابکي سازماني در مورد مطالعاتي مربوطه (شرکت صنايع هواپيمايي ايران- صنعت هواپيما) انجام نشده است در اين مقاله به شناسايي عوامل کليدي موثر بر چابکي سازماني در سازمان مربوطه پرداخته و بر حسب ميزان اهميت اولويت بندي خواهند شد.
بر اين اساس برخي از اين تحقيقات در ذيل امده است: (به تصویر صفحه رجوع شود) انتخاب مدل سازماني متناسب با مورد مطالعاتي علاوه بر موارد اشاره شده گاناسکاران در سال ٢٠٠١ عوامل شکل دهنده براي توليد چابک را به شرح زير معرفي کرده است: (به تصویر صفحه رجوع شود) نظر به تحقيقات انجام شده با توجه به انکه شرکت صنايع هواپيمايي ايران- صنعت هواپيما يک شرکت خدماتي- تجاري محسوب شده و در راستاي تحقق اهداف خود در درجه اول نيازمند درون گرايي در ساختار خود و در درجه دوم برقراري و انعقاد قراردادهايي با منافع مشترک ميان خود و شرکتهاي خارجي در جهت فعاليت تجاري ميباشد مدل گاناسکاران در اين تحقيق با در نظر گرفتن پارامترهاي خدماتي ان و نه تمام متغيرها مي تواند بيشترين و دقيق ترين بررسي را در مورد مطالعاتي مذکور داشته باشد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به اينکه بار عاملي تجارت الکترونيک بر روي چابکي سازمان ١٠/٢٠٦ بوده و اين مقدار از ١/٩٦ و همچنين از ٢/٥٨ بيشتر است، لذا فرضية اول مبني بر تأثير عامل تجارت الکترونيک بر روي چابکي سازمان، در سطح معني داري ٠/٠١ تائيد ميگردد.