Abstract:
در حال حاضر مهمترین نهاده در بخش خدمات، نیروی انسانی می باشد. گسترش روز افزون سطح تقاضا
و انتظارات مشتریان و تغییرات سریع تکنولوژی موجب شده که نهاده نیروی انسانی همیشه در چالش
حالتی مطبوع، عاطفی و مثبت حاصل از ارزیابی شغل یا تجارب شغلی است؛ مفهومی ، رضایت شغلی
دارای ابعاد، جنبه ها و عوامل گوناگون که باید مجموعه آنها را در نظر گرفت. از جمله این عوامل،
میتوان به صفات کارگر و کارمند، نوع کار، محیط کار و روابط انسانی کار اشاره نمود. بر اساس نتایج
تحقیقات، رضایت شغلی باعث موفقیت در کار واثر بخشی خواهد شد. کارکنانی که از شغل خود رضایت
کافی دارند، بسیار فعال، پرتحرک، خرسند و شکوفا تر بوده و از تعادل روحی و روانی و فیزیکی بیشتری
برخور دارند و به عبارتی بهره وری بالاتری دارند. حفظ این وضعیت از وظایف بسیار مهم سازمان بوده و
قصود در آن ضربات جبران ناپذیر و مهلکی را بر پیکره ها سازمان وارد خواهد ساخت. بنابراین مدیران
بایستی با انجام سازماندهی مناسب میزان رضایت شغلی و در پی آن بهره وری کارکنان را افزایش دهند به
این منظور بهره گیری از تکنیک های مدیریتی مناسب الزامی است. بر اساس نتایج تحقیقات مختلف رابطه
همبستی بین رضایت شغلی و بازدهی بصورت پایدار ١٤ درصد دانسته شده است. که افزودن متغیرهای
تعدیل کننده می تواند این رابطه را بهبود بخشد، مثلا اگر فرد به وسیله عامل خارجی کنترل و محدود نشود
این رابطه قوی تر خواهد شد. کارکنان از حقوق و مزایای خود جهت رفع نیازهای ضروری راضی و از
میزان مزایای سختی کار ناراضی بودند. با توجه به سختی شرایط کار بایستی از ساعات کار این افراد
جهت افزایش رضایت شغلی آنان کاسته گردد.
Machine summary:
بنابراين مديران بايستي با انجام سازماندهي مناسب ميزان رضايت شغلي و در پي آن بهره وري کارکنان را افزايش دهند به اين منظور بهره گيري از تکنيک هاي مديريتي مناسب الزامي است .
بنابراين مديران بايستي با انجام سازماندهي مناسب ميزان رضايت شغلي و در پي آن بهره وري کارکنان را افزايش دهند به اين منظور بهره گيري از تکنيک هاي مديريتي مناسب الزامي است .
با توجه به سختي شرايط کار بايستي از ساعات کار اين افراد جهت افزايش رضايت شغلي آنان کاسته گردد (رفيعي، ١٣٩٠ : ٦٥).
تحقيقات نشان داده اند بيشترين عوامل تأثيرگذار بر رضايت شغلي و روحيه کارکنان در تمام حرفه ها، سياست ها و خط مشي سازمان ، عادلانه بودن حقوق و مزاياي شغلي، شرايط مناسب کاري، و انجام کارهاي چالشي است که براي افراد جالب و انگيزشي باشد (رفيعي، ١٣٩٢).
با وجود بديهي بودن اهميت و تأثير محيط در رابطه با قابليت هاي سازماني، در اغلب موارد تعداد بالاي متغيرهاي محيطي و ارتباطات ميان اين متغيرها سازمان ها را با موقعيت هايي بغرنج و پيچيده روبرو ميسازد؛ و موجب ميشود که در ساخت مزيت رقابتي از تحليل پيچيدگيهاي محيطي صرف نظر شده و بر روي داشته هاي دروني تمرکز صورت گيرد.
براي دست يابي به اين هدف و در پي آن طراحي قابليت هاي سازماني، لازم است رهبران و مديران با بهره گرفتن از تفکر سنجشگرانه و خلاق ، به تحليل شرايط محيطي و تکميل اطلاعات خود بپردازند و درکي دقيق تر و شفاف تر از موقعيت به دست آورند.