Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش رهبری خدمتگزار در سکوت سازمانی با تمرکز
برنقش میانجی سرمایة اجتماعیء اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی صورت گرفته است.
طرح/ روش شناسی/ رویکرد: پژوهش از نظرهدف کاربردی و از نظرماهیت و روش،
کتابخانه های عمومی استان یزد، مشتمل بر ۲۰۷ نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و
روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای برای جامعة محدودء ۱۲۶ پرسشنامه توزیع
گردید. دادههای پژوهش از طریق پرسش نامه عدالت سازمانی «نیهوف و مورمن» (۱۹۹۳)
پرسش نامه سرمایة اجتماعی «ناهاپیت و قوشال» (۱۹۹۸)» پرسش نامه اعتماد سازمانی
راولینز (۲۰۰۸)، پرسش نامه سکوت سازمانی «ونداین» (۲۰۰۳) و نامه رهبری
خدمتگزار «تیلور و همکاران» (۲۰۰۷) گردآوری شده است که پایایی تمامی پرسشنامهها بالاتر از ۰/۷ است؛ تجزیه وتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات
ساختاری مبتنی بر استفاده از نرمافزار Smart-PLS2 انجام شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داده است نقش رهبری خدمتگزار بر متغیرهای میانجی
مثبت و معنادار است که دراین بین بیشترین رابطه (۰/۶۹۷) با عدالت سازمانی بوده
است. همچنین از بین متغیرهای میانجی» عدالت سازمانی و سرمایة اجتماعی برسکوت
سازمانی تاثیر معناداری دارد و متغیر اعتماد برسکوت سازمانی معنادار نبود. از طرف
دیگرء عدالت سازمانی و سرمای اجتماعی با شدت تاثیر۴۵ و 1۳۵ اثر رهبری خدمتگزار
برسکوت سازمانی را میانجیگری میکند.
نتیجهگیری: افزایش میزان توجه مدیران کتابخانهها با سبک رهبری خدمتگزار به عدالت
موجب فراهم ساختن محیطی همراه با اعتماد و تعاملهای بیشتر شده که نتیجة آن
کاهش سکوت سازمانی در کتابخانههای عمومی استان یزد است.
Machine summary:
تحلیل نقش رهبری خدمتگزار در سکوت سازمانی با میانجیگری سرمایۀ اجتماعی، اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی در کتابخانههای عمومی استان یزد محمد شاکر اردکانی<FootNote No="108" Text=" نویسنده مسئول، استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران.
نتیجهگیری: افزایش میزان توجه مدیران کتابخانهها با سبک رهبری خدمتگزار به عدالت موجب فراهمساختن محیطی همراه با اعتماد و تعاملهای بیشتر شده که نتیجۀ آن کاهش سکوت سازمانی در کتابخانههای عمومی استان یزد است.
عامل دیگری که نقش میانجی در رابطۀ رهبری خدمتگزار و سکوت سازمانی دارد و نمیتوان از اثرهای آن چشمپوشی کرد، عدالت سازمانی است (وانگ و جیانگ<FootNote No="124" Text=" Wang &amp;amp; Jiang"/>، 2015) که به میزان منصفانهبودن اقدامهای سازمان در رابطه با کارکنان اشاره دارد (شاکر اردکانی و همکاران، 1396).
سرمایۀ اجتماعی نیز که میتواند نقش میانجی در رابطۀ رهبری خدمتگزار و سکوت سازمانی داشته باشد، به پیوند و ارتباط میان یک شبکه بهعنوان یک منبع باارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل، موجب تحقق اهداف اعضا میشود (آلدریج و میر<FootNote No="130" Text=" Aldrich &amp;amp; Meyer"/>، 2015).
مقادیر ضریبهای مسیر و معناداری میان مؤلفهها (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول فوق نشان میدهد متغیرهای میانجی عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی بهطور مستقیم بر سکوت سازمانی کتابخانههای عمومی استان یزد تأثیر منفی و معنادار داشته است.
بحث و نتیجهگیری هدف این پژوهش تحلیل اثرهای رهبری خدمتگزار بر سکوت سازمانی با تأکید بر نقش میانجیگری اعتماد سازمانی، عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی است.