Abstract:
نداشتن الگوی جامع و مدل کلان کسبوکار برای استفاده حداکثری از ظرفیت بستر گوشیهای هوشمند تلفن همراه بهمنظور درآمدزایی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، از مشکلات نوظهور اما جدی این سازمان است. هدف مقاله حاضر، طراحی یک مدل کسبوکار مبتنی بر گوشیهای هوشمند همراه بهمنظور افزایش درآمدهای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی بر بستر گوشیهای هوشمند تلفن همراه بوده است. برای این منظور، بوم مدل کسبوکار استروالدر بهعنوان نظریه مختار پژوهش، انتخاب و از روش دلفی کلاسیک استفاده شده است. توسعه همهجانبه زیرساختها و پلتفرم، جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص، ایجاد تنوع و تکثر محتوایی بهمنظور پوشش دادن به نیاز همه گروههای مخاطب و تولید محتوای فاخر متناسب با این بستر، همکاری با همه بازیگران عرصه تولید، توزیع و سیاستگذاری محتوایی در کنار ایجاد بازار محتوای صوتوتصویر، قرار گرفتن در جایگاه رگولاتور و استفاده از ظرفیتهای خاص این سازمان (مانند آرشیو) متناسب با زیستبوم رسانهای کشور، ازجمله دستاوردهای محوری این پژوهش بوده است. این مدل میتواند مبنایی نظری برای فعالیت سازمانهای رسانهای برودکستر بر بسترهای نوین رسانهای مانند پلتفرمهای همراه باشد.
Machine summary:
پیشینه پژوهش پژوهشی که به طور مشخص ، طراحی مدل کسب وکار بـرای سـازمان صداوسـیما را بـر بستر گوشی های هوشمند تلفن همراه مورد مطالعه قرار داده باشد، در داخل و خـارج از کشور وجود ندارد؛ اما پژوهش های مختلفی در حوزه مدل کسب وکار سازمان ها یا مـدل کسب وکار در فضای وب ٢ یا به صورت عمومی تر، مدل هـای کسـب وکـار الکترونیکـی صورت گرفته است که در ادامه به آنها اشاره می شود.
Ketonen-Oksi از آنجا که گوشیهای هوشمند تلفن همراه ، بستر نوینی است که در سال هـای اخیـر به وجود آمده است ؛ پژوهش حاضر در این زمینه ، تازگی دارد؛ ایـن رویکـرد پژوهشـی برای طراحی مدل تجاری حضور برودکستر در گوشی های هوشمند، مـی توانـد در نـوع خود تازگی و جذابیت بسیاری داشته باشد.
سازمان صداوسیما که به طور سـنتی، نقـش اصـلی را در سـبد مصـرف رسانه ای مردم بر عهده دارد، دارای شبکه گسترده ای از مخاطبان بـالقوه و بالفعـل اسـت که نیازهای اصلی رسانه ای خـود را از بسـترهای ارائـه شـده از سـوی سـازمان تـأمین می کنند؛ در کنار آن ، صداوسیما با به کارگیری همه ظرفیت های رسـانه ای خـود و ایجـاد هم افزایی بین آنها برای تبلیغ و رساندن پیام هـای مـدنظر، از ایـن حیـث ، دارای مزیـت رقابتی نسبت به رقبای خود در این بستر است .
Social "Media-Based" Value Creation and Business Models.