Abstract:
موسسات مالی و اعتباری به عنوان یک نهاد مالی غیر بانکی، موسساتی هستند که به عنوان واسطه وجوه در بازارهای مالی به فعالیت می پردازند. خدمات آنها در بسیاری از زمینه ها شبیه خدمات ارائه شده توسط بانک ها می باشد. نوع خدمات، درجه آزادی و گستردگی فعالیت آنها در تمام کشورها یکسان نبوده و تابع شرایط و قوانین خاص هر کشور است و می تواند عملکرد بانکها را تحت تاثیرقرار دهد. در پژوهش که از نوع پژوهشهای کاربردی بوده و از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج این پژوهش بیانگر این نکته است که تنوع خدمات، نرخ سود پرداختی ، روشهای بازاریابی و دیدگاه مشتریان همگی بر پایداری منابع بانک تاثیر دارد. علاوه بر این در مولفه های نرخ سود پرداختی ، روشهای بازاریابی و دیدگاه مشتریان تفاوت معناداری در میانگین پاسخ ها وجود دارد.
Machine summary:
بررسی ها نشان می دهد در کشور ما، نظارت بانک مرکزی بر بانکها و موسسات مالی مناسب نبوده است و به همین دلیل، برخی از بانکهای کشور اکنون در شرایط ورشکستگی قرار دارند.
(بیگ زاده، 1382: 130) بند دوم: نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی در ایران از آنچه که در سالهای اخیر مشاهده شده است و به گفته اکثر کارشناسان، میتوان نتیجه گرفت که در کشور ما، نظارت بانک مرکزی بر بانکها و موسسات مالی مناسب نبوده است و به همین دلیل، برخی از بانکهای کشور اکنون در شرایط ورشکستگی قرار دارند.
با این وجود، طبق آمارهای منتشر شده تعداد زیادی نهادهای مالی غیر بانکی در کشور ما فعالیت میکنند که همگی با انجام فعالیتهای متداول بانکی، بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه را (سهم حدود ۶درصدی از حجم نقدینگی) به خود اختصاص دادهاند و این نمایانگر آن است که به رغم تمام محدودیتها، موسسات مالی و اعتباری توانستهاند با گستردگی شعب خود در سراسر کشور در کنار بانکهای دولتی و خصوصی به فعالیت بپردازند و سهم مناسبی از بازار را کسب نمایند.
در حال حاضر به علت یکسان بودن نرخ سود بانکی تعیین شده توسط بانک مرکزی برای بانکها و موسسات اعتباری غیر بانکی از یک طرف و برخی محدودیتهای موسسات غیر بانکی در مقایسه بانکها از طرف دیگر موجب نابرابری رقابت بین این دو نوع بنگاه در بازار پول شده است.
(ابن علی پور، 1377: 56) نتیجه گیری به طور کل نقش بانکها و موسسات اعتباری در اقتصاد کشور در تامین نیازهای مالی برای واحدهای تولیدی و بازرگانی است.