Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش تحقیق آمیخته و از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمام کارکنان فدراسیونهای ورزشی (51 فدراسیون) بود. روش نمونهگیری به صورت طبقهای- تصادفی انجام گرفت. بدینصورت که ابتدا تمامی فدراسیونها به دو طبقه فدراسیونهای گروهی و فدراسیونهای انفرادی تقسیم شدند. سپس 5 فدراسیون گروهی و 16 فدراسیون انفرادی به صورت تصادفی انتخاب شدند. تعداد کارکنان در فدراسیونهای انتخابشده حدود 490 نفر بود. بر اساس جدول مورگان و به شیوه اختصاص بهینه تعداد 280 پرسشنامه بین فدراسیونهای نمونه توزیع شد که تعداد 225 پرسشنامه صحیح و کامل برگشت داده شد که همین تعداد به عنوان نمونه آماری تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای با شش بخش استراتژی و رهبری، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی دانشمحور، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش (لاوسون، 2003) بود. روایی و پایایی پرسشنامه قبل از استفاده مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. از تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و از مدل یابی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل، برای ارائه مدل تحقیق استفاده شد. نتایج آزمون مدل تحقیق نشان داد که برازش مدل با دادهها مناسب است و ضریب تأثیر چهار عامل استراتژی و رهبری (89/0)، ساختار سازمانی (14/0-)، فرهنگ سازمانی دانشمحور (24/0) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (19/0) بر پیادهسازی مدیریت دانش در فدراسیونهای ورزشی معنیدار بود.
Machine summary:
نتايج آزمون مدل تحقيق نشان داد که برازش مدل با داده ها مناسب بودو ضريب تأثير چهار عامل استراتژيو رهبري (٠/٨٩)، ساختار سازماني (٠/١٤-)، فرهنگ سازماني دانش محور (٠/٢٤) و فناوري اطلاعات و ارتباطات (٠/١٩) بر پياده سازي مديريت دانش در فدراسيون هاي ورزشي معنيدار بود.
مديريت دانش نگرش هاي نظامند را براي يافتن ، درک و استفاده از دانش براي خلق ارزش به کار مي گيرد (جيسن و اولسن ٤، ٢٠١٥: ١١٨٨-١١٧٨)، به توسعه ي شايستگيهاي فردي و افزايش بازده عملکرد سازماني کمک ميکند (تريولا و ديميتريوسب ، ٢٠١٥: ٤٩٥-٤٨٨) و سهم چشمگيري در بهبود کيفيت کار، داشتن اطلاعات به روز، افزايش کارايي و اثربخشي فعاليت هاي کسب وکار، رضايتمندي مشتري و بهبود تصميم گيري دارد به گونه اي که منافع حاصل از بکارگيري مديريت دانش سبب شده تا اغلب سازمان ها تلاش هايي براي پياده سازي اين فرايند انجام دهند (رويلا٥ و همکاران ، ٢٠٠٩: ٣٦٣-٣٤٦).
بر اساس نتايج مطالعه ، پنج عامل استراتژي و رهبري، ساختار سازماني، فرهنگ سازماني دانش محور، فناوري اطلاعات و ارتباطات و مديريت منابع انساني به عنوان عوامل مؤثر بر پياده سازي مديريت دانش در فدراسيون هاي ورزشي در اين تحقيق در نظر گرفته شدند.
بر اين اساس با ٩٥ درصد اطمينان ميتوان گفت که تأثير استراتژي و رهبري، ساختار سازماني، فرهنگ سازماني دانش محور، فناوري اطلاعات و ارتباطات بر پياده سازي مديريت دانش در فدراسيون هاي ورزشي، معنيدار است .
بر اساس نتايج تحقيق ، فناوري اطلاعات و ارتباطات با ضريب اثر استاندارد ٠/١٩ سومين عامل مؤثر بر پياده سازي مديريت دانش در فدراسيون هاي ورزشي بود.