Abstract:
ورزش و فعالیت بدنی یکی از بخشهای مهم نظام تعلیم و تربیت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه شادکامی، عزتنفس و اضطراب دانشآموزان مدارس با و بدون طرح المپیاد ورزشی درونمدرسهای است. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان دختر شهر اراک که در سال تحصیلی 95-1394 در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. از بین آنها 60 نفر از دانشآموزان مدارس مجری طرح المپیاد ورزشی درونمدرسه ای و 60 نفر از بین دانشآموزان مدارسی که مجری این طرح نبودند به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه اضطراب کتل ، پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت بود. داده ها بوسیله آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره(MANOVA) به کمک نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل شد. یافتهها نشان داد شادکامی و عزت نفس دانشآموزان مدارس مجری طرح المپیاد ورزشی در سطح اطمینان 0.95 بالاتر از دانشآموزان مدارسی بود که مجری طرح نبودند ولی بین اضطراب دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد دانشآموزان مدارسی که مجری طرح المپیاد ورزشی درون مدرسهای بودند شادکامی و عزت نفس بالاتری نسبت به دانشآموزان مدارسی که مجری این طرح نبودند، داشتند لذا پیشنهاد میشود به منظور افزایش نشاط، شادابی و عزتنفس دانشآموزان این طرح در همهی مدارس اجرا شود.
Machine summary:
مقایسه شادکامی، عزت نفس و اضطراب بین دانش آموزان مدارس با و بدون طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه ای مهدی مولایی یساولی ١، زهرا قنبری ٢ ، مریم قنبری ٣، علیرضا بهرامی 4 تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٨/٥ پذیرش نهایی: ١٣٩٧/٥/١٣ چکیده ورزش و فعالیت بدنی یکی از بخش های مهم نظام تعلیم و تربیـت اسـت .
Blier, Chokka, Kjernisted, Van Ameringen 3 .
نتیجه پژوهش احمدسرایی و همکاران (١٣٩٣) نشان داد که انجام فعالیت های ورزشی مستمر در ارتقای سطوح سازگاری روانی، افزایش عزت نفس و همچنین کاهش اضطراب در نوجوانان دختر تأثیر دارد.
و نتیجه پژوهش احمد سرایی و همکاران (١٣٩٣) نشان داد که انجام فعالیت های ورزشی مستمر در ارتقای سطوح سازگاری روانی ، افزایش عزت نفس و همچنین کاهش اضطراب در نوجوانان دختر تأثیر دارد.
١٨ Comparison of Happiness, Self-Esteem and Anxiety among Schoolchildren with and without School Sporting Olympiad Design Mahdi Molaei Yasavoli1, Zahran Ghanbari2, Maryam Ghanbari3, Alireza Bahrami 4 Abstract Exercise and physical activity remains one of the very important parts of the education system.
The purpose of the present study was to compare the happiness, self-esteem and anxiety of schoolchildren participating in and those not participating in the design of an interdisciplinary sports Olympiad.
Findings showed that happiness and self-esteem of students of schools participating in the Olympiad sports program were 95% higher than those who did not participate in the project, but there was no significant difference between the two groups' anxiety.
Keywords: In-school sport Olympiad; Happiness; Anxiety; Self-esteem 1 .