Abstract:
«رویکرد یاددهی- یادگیری» الگوی مواجههی معلم و دانشآموز در یک محیط آموزشی و یکی از بخشهای اصلی نظام آموزشی است. این الگو را میتوان بر اساس آراء و اندیشههای متنوعی سازماندهی و ترسیم نمود؛ از جمله مکاتب فلسفی و یا نظریات علمی. هدف از این پژوهش ترسیم و تبیین رویکرد یاددهی- یادگیری در پارادایم پیچیدگی است. پارادایم پیچیدگی یکی از رویکردهای علمی معاصر میباشد که نگرش مبتنی بر آن در حال نفوذ به حوزههای مختلف دانش از جمله علوم تربیتی است. از این رو در این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است بر اساس مفاهیم و مولفههای اساسی در پارادایم پیچیدگی، رویکرد یاددهی- یادگیری ترسیم و تبیین گردیده و به طور خلاصه بدین شرح است: مراحل و توالی فعالیتهای معلم و دانشآموز بهصورت راهبردی است که به طور مداوم و با در نظر گرفتن حداکثر شرایط دخیل و موثر بر محیط آموزشی توسط معلم و در تعامل با دانشآموزان سازماندهی و هدایت میشود. به عبارتی معلم با طراحی و سازماندهی راهبردی محیط به صورت غنی و پیچیده، دانشآموز را به سمت پژوهش و یادگیری هدایت میکند؛ بنابراین دانشآموز فعال و پژوهشگر است؛ پژوهشگری که پیوسته در مواجهه با محیط آموزشی، خود را سازماندهی و بازسازماندهی کرده و در واقع یاد میگیرد و تکامل مییابد. بر این اساس رابطهی معلم و دانشآموز نیز بر پایهی تعاملات گسترده و متنوع آنها با یکدیگر و با محیط، پویا و چندسویه میباشد.
Machine summary:
از این رو در این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است بر اساس مفاهیم و مؤلفه های اساسی در پارادایم پیچیدگی، رویکرد یاددهی- یادگیری ترسیم و تبیین گردیده و به طور خلاصه بدین شرح است : مراحل و توالی فعالیت های معلم و دانش آموز به صورت راهبردی است که به طور مداوم و با در نظر گرفتن حداکثر شرایط دخیل و موثر بر محیط آموزشی توسط معلم و در تعامل با دانش آموزان سازمان دهی و هدایت میشود.
با این حال ، پارادایم پیچیدگی مؤلفه هایی دارد که اساس جهان بینی آن را تشکیل میدهند و از بسیاری میتوان جهت بازسازی رویکردهای موجود و فعلی در یاددهی و یادگیری و یا ترسیم رویکردی جدید استفاده نمود که مهم ترین آنها عبارتند از: تعدد عناصر اثرگذار بر یک پدیده ، کل نگری، نوپدیدی ١، علیت پیچیده ٢، راهبرد٣، خودسازماندهی 4 و تکامل همزمان ٥ که به شرح مختصری از آنها میپردازیم : در پارادایم پیچیدگی با توجه به نگرش سیستمی حاکم بر آن تمام پدیده ها در جهان هستی به صورت سیستم هایی در نظر گرفته میشوند که از اجزا و عوامل متعدد درهم تنیده و پیچیده ای تشکیل شده اند و هر یک 1.
Complexity Theory and the Philosophy of Education.
Complexity Theory and the Philosophy of Education.
Complexity Theory and the Philosophy of Education.
Prerequisites of Complexity Inspired Educational Theory [PhD Thesis].
Prerequisites of Complexity Inspired Educational Theory: an epistemological perspective.
Educational Philosophy and the Challenge of Complexity Theory.
Complexity Theory and Education.