Abstract:
توانایی درک محیطظ در دانشجویان معماری و تاثیر پذیری بیان از آن» از ممهمترین مباحث آموزش معماری است. تحقیق حاضرء
بر این پرسش که چگونه میتوان با بهبود قوای ادراکی دانشجوپان» توانایی بیان آنها را اقزایش داد؛ مبتنی است. لذاء بر پایهی
نظریههای روانشناسی یاد گیری» تقویت ادراک "کلنگر " بهعنوان راهبرد اصلی و با تعمیم این راهبرد به آموزش معماری» تمرین
"انتزاع" به عنوان راهکار عملی, انتخاب و تلاش شدهاست تا اثر گذاری آن بر افزایش تواناپی بیان محیط در دانشجویان درس درک و
بیان محیط دوره کارشناسی معماری» مورد سنجش قرار گیرد. براین اساس؛ابندا یک پیش آزمون جهت سنجش وضعیت دانشجویان
به عمل آمد.پس از آن» تمرین انتزاع, جهمت تقویت درک کل نگر دانشجویان؛ اراقه شد. سپس آزمون مجدد انجام شده و شاخصها
مجددا اندازه گیری شد. ننایج, حاکی از آن بود که تفاوت معنی داری میان محصول نهایی کار هر دانشجو: پیش و پس از انجام نمرین
اتتزاع وجود داشته و دانشجویان, بیان بهتری از منظرهی مشاهده شده داشتند. نظر به آنکه, دانشجویان در معرض آموزشهای
دیگری قرار نگرفته و عوامل مداخله گرء تا حد امکان کنترل شده بودند ؛میتوان تتیجه گرفت که پرورش ادراک کلنگر دانشجویان
از طریق "انتزاع" میتواند منجر به افزایش توانایی ایشان در "درک" و "بیان" محیط گردد.