Abstract:
مطالعه درباره چگونگی توزیع فعالیتهای اجتماعی در بستر مکان و زمان برای تحلیل برخوردهای متقابل انسانی و نیز برای درک جنبههای اساسی زندگی اجتماعی دارای اهمیتی بنیادی است. هرکنش متقابل دارای موقعیت مشخصی است، یعنی درجای خاصی رخ میدهد ودوره زمانی ویژهای دارد.
رفتارها وفعالیتهای یک روز را میتوان براساس دو متغیر زمان و مکان دستهبندی نمود. پراکنش این فعالیتها خود بیانگر تحرک وجابجاییپذیری انسانها میباشد. مقاله حاضـر با مد نظـر قرار دادن برداشتها و تفسیرهای جامعهشناختی از مشکل ترافیک میکوشد ابعاد اجتماعی این مساله اجتماعی را مورد بازکاوی قرار دهد. دراین راستا ابتدا به جهات و سویههای اجتماعی مساله ترافیک توجه شده و پس از آن و از رهگذر یک مطالعه پیمایشی، دیدگاه مردم به مساله ترافیک در یکی ازکلانشهرهای ایران یعنی مشهد مورد بررسی قرار گرفته است. حجم نمونه براساس ضریب اطمینان ۹۵% و کران خطای d=./004 و ۶۰۰ نفر در نظر و نمونه گیری به روش تصادفی صورت گرفته است.
نتایج نشان می دهد که افراد مورد مطالعه از مشکلات ترافیکی آگاهند، تبعات گسترده آن را به عنوان یک مساله عام میدانند و معتقدند که ترافیک به یک مساله اجتماعی در شهر تبدیل شده است و از این رو حاضرند برای کاهش این خسارات، هزینه هایی را نیز بپردازند. افراد مورد مطالعه، از میان اجزای سهگانه انسان، تکنولوژی و طبیعت در مساله ترافیک، مهمترین مشکل را در بعد انسانی (رفتار رانندگان و عابرین) و اجزای محیط و تکنولوژی را در مراتب بعدی میدانند
Machine summary:
بررسی ابعاد اجتماعی مسألۀ کنترل ترافیک شهری (مورد مطالعه : مشهد) چکیده: مطالعه دربارة چگونگی توزیع فعالیتهای اجتماعی در بستر مکـان و زمـان بـرای تحلیـل برخوردهای متقابل انسانی و نیز برای درک جنبه هـای اساسـی زنـدگی اجتمـاعی دارای اهمیتی بنیادی است .
از یک جنبه و با تأکید بر بعد انسانی ترافیک ، میتوان در قالب شـکل شـمارة(٢) بـه اظهار نظر در مورد مسألۀ اجتماعی ترافیک پرداخت : (رجوع شود به تصویر صفحه) از سوی دیگر، میتوان شکل گیری مسـألۀ ترافیـک را نـاظر بـر رابطـۀ نامناسـب و نامتوازن فرایند حمل و نقل با تکنولوژی و سیر متحول آن دانسـت .
) و تأثیر آنها بـر بـدل شـدن ترافیک به یک مسألۀ اجتماعی میباشد: (رجوع شود به تصویر صفحه) شدهاند، با اجرای آزمون فریدمن دربارة این عوامل ، نتایج زیر به دست آمد: - عواملی مانند عدم رعایت قوانین وعـدم احتـرام بـه مقـررات راهنمـایی و رانندگی توسط رانندگان و نیز عابران پیاده از نقطـه نظـر مـردم بـه ترتیـب واجد درجۀ اول و دوم اهمیت در این زمینه بوده است .
در این راستا، کسبه ، صـاحبان امـاکن اقـامتی و راننـدگان وسایل حمل و نقل شخصی در برابر پرسش از اینکه «آیا اجرای طرح ترافیـک برشغل آنها اثرگذار خواهد بود یا نه ؟»، پاسخهای زیر را ارائه کردهاند: (رجوع شود به تصویر صفحه) پس وابستگی اندکی میان پاسخهای ارائه شده با نوع مشـکل وجـود دارد و از ایـن رو به نظر میرسد تأثیرات ناشی از اجرای طرح مزبـور تقریبـا بـه میزانـی یکسـان گروههای شغلی مورد بررسی را از خود متأثر میسازد.