Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هدف گزینی و خودگفتاری انگیزشی بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت بود.روش شناسی: 60 دانشجوی دختر دانشگاه شهید بهشتی به طور داوطلبانه انتخاب شدند و بر اساس نمره پیش آزمون به 6 گروه تقسیم شدند. مرحله اکتساب 3 روز شامل 150 کوشش به صورت 5 بلوک 10 کوششی در هر روز بود. شرکت کنندگان بعد از گذشت 48 ساعت بی تمرینی پس از آخرین جلسه تمرین در آزمون یادداری شرکت کردند.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که در مرحله اکتساب اثر اصلی هدف گزینی، اثر اصلی خودگفتاری و اثر تعاملی آنها معنی دار نبوده است و در آزمون یادداری اثر اصلی خودگفتاری معنادار بوده است (009/0=p) اما اثر اصلی هدف گزینی معنادار نبوده است و همچنین خودگفتاری و هدف گزینی اثر تعاملی نداشتند.نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که خودگفتاری در افزایش یادگیری موثر است. بنابراین به مربیان پیشنهاد میشود هنگام آموزش مهارت از خودگفتاری انگیزشی استفاده نمایند.
Machine summary:
Self-regulation of learning زيمرمن و کلاجوس (١٩٩٥) اثر اهداف متفاوت را بر عملکرد پرتاب دارت دانش آموزان آزمايش کردند و پي بردند عملکرد دانش آموزاني که اهداف فرآيندي (تبحر در تکنيک پرتاب دارت ) دارند در مقايسه با دانش آموزاني که اهداف نتيجه اي عملکردي (پرتاب به مرکز هدف ) دارند بهتر بود (٨).
1. Bandura اين تحقيق از شرکت کنندگان مبتدي براي آزمايش اثر خودگفتاري انگيزشي و هدف گزيني بر مهارت پرتاب دارت استفاده مي کند.
يافته هاي تحقيق مرحله اکتساب در مرحله اکتساب ، نتايج تحليل واريانس عاملي مرکب ٣(هدف گزيني )× ٢(خودگفتاري ) نشان داد که بين عملکرد پرتاب دارت در دو گروه خودگفتاري انگيزشي و کنترل تفاوت معناداري مشاهده نشد (١٧٢=(٤٨٨٣٣و٩٠٤)F، ٠٠٨=P).
به طور کلي نتايج نشان داد که در مرحله اکتساب تفاوت معناداري بين گروه ها وجود ندارد و در آزمون يادداري اثر اصلي هدف گزيني معنادار نبود اما اثر اصلي خودگفتاري انگيزشي معنادار بود.
در پايان ، يافته هاي اين تحقيق شواهدي براي استفاده از خودگفتاري انگيزشي در يادگيري مهارت پرتاب دارت فراهم مي کند.
The effect of self-talk and goal setting on self-regulation a new motor skill in physical education.
The effect of knowledge of performance and knowledge of result feedbacks and goal-setting and combination of them on the learning of pass and shoot skills in basketball.
The effect of different goals and self-recording on self-regulation of learning a motor skill in a physical education setting.
The effects of motivational versus instructional self-talk on improving motor performance.