Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بهرۀ هوشی، ویژگیهای آنتروپومتریکی و رشد حرکتی با سطح عملکرد مهارتی کودکان فوتبالیست دارا و بدون تجربۀ مهدکودک بود. روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشآموزان پسر 7 تا 9 سالۀ فوتبالیست شهرستان الشتر به تعداد 422 نفر بودد که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 100 نفر از آنان، 50 نفر دارا و 50 نفر بدون تجربۀ مهدکودک به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ بهرۀهوشی ریون، آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ 2 و آزمونهای مهارتی فوتبال مورکریستین بود. تحلیل آماری دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل انجام شد. یافتهها: نتایج ارتباط معناداری بین بهرۀ هوشی، ویژگیهای آنتروپومتریکی و رشد حرکتی با سطح عملکرد مهارتی را نشان داد. به علاوه بین آزمودنیهای دارا و بدون تجربۀ مهدکودک در متغیرهای مذکور تفاوت معناداری بدست نیامد. نتیجهگیری: بهرۀ هوشی، ویژگیهای آنتروپومتریکی و رشد حرکتی از عوامل مهم در تعیین سطح عملکرد مهارتی کودکان بشمار میرود و اینکه داشتن یا نداشتن تجربۀ مهد کودک تأثیری بر متغیرهای پژوهش نداشت که میتواند به علت ضعف برنامهها، امکانات و عدم تخصص لازم مربیان این مراکز باشد.
Machine summary:
نتیجه گیری: بهرة هوشی، ویژگیهای آنتروپومتریکی و رشد حرکتی از عوامل مهم در تعیین سطح عملکرد مهارتی کودکان بشمار میرود و اینکه داشتن یا نداشتن تجربۀ مهد کودک تأثیری بر متغیرهای پژوهش نداشت که میتواند به علت ضعف برنامه ها، امکانات و عدم تخصص لازم مربیان این مراکز باشد.
از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین ویژگیهای آنتروپومتریکی، بهرة هوشی و رشد حرکتی با سطح عملکرد مهارتی در کودکان دارا و بدون تجربۀ مهدکودک انجام شد، تا از یک سو میزان اثر بخشی مراکز مهد کودک به عنوان یک محیط فراهم ساز بر رشد همه جانبه کودکان مورد بررسی قرار گیرد و از سوی دیگر ارتباط متغیرهای شناختی، جسمانی و حرکتی برای بررسی نتایج متناقضی که در پژوهش های پیشین به چشم می خورد، انجام گرفته است .
بخش دیگری از نتایج تحقیق نشان داد که ، بین رشد حرکتی (کنترل شی و جابجایی)، و سطح عملکرد مهارتی کودکان فوتبالیست دارا و بدون تجربه مهد کودک رابطۀ معنیدار و مثبتی وجود دارد.
The investigation relationship between anthropometric characteristics and motor performance in children 6 to 8 years' experience and no experience in the arak city: neither pike nor, number4-3, 18-30, (Persian).
The effect of preschool education on social development, physical - motor and the progress of primary school children, Chaharmahal and Bakhtiari Province Education Research Council 0.
Relationships between growth status at birth and motor and cognitive development in a French sample of gifted children.
Effects of Individual and School-Level Characteristics on a Child’s Gross Motor Coordination Development.
"Physical education in kindergarten promotes fundamental motor skill development.