Abstract:
مقدمه و هدف: اختلالهماهنگیرشدی یکی از نارساییهای بارز در زمینه رشد مهارتهای-حرکتی درکودکان سنین دبستان است. هدف تحقیق حاضر تبیین یکپارچهسازی حسیحرکتی بر متغیرهای شناختی توجه و حافظهکاری کودکان دارای اختلالات هماهنگی رشدی بود. روششناسی: به همین منظور20 کودک دارای اختلال هماهنگی رشدی (با دامنه سنی 11-8) بصورت در دسترس از مراجعین مراکز توانبخشی شهر کرمانشاه انتخاب شده و بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. پیشآزمون و پس آزمون شامل عملکرد پیوسته و حافظهکاری وکسلر بود. گروه تجربی به مدت 8 هفته، هر هفته سه جلسه 120 دقیقهای تمریناتی نظیر (تاببازی، پریدنرویترامپولین، چرخیدن به دور خود، چرخیدن کودک حول مربی و غیره) را انجام دادند. برای تجزیه تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون لون، آزمون باکس، تی مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که در متغیر حافظهکاری هم در تمرین (001/0p=) و هم در گروه (001/0p=) اثرات معناداری وجود داشت (05/0p≤). در متغیر توجه تنها در تمرین (002/0p=) این اثرات معنادار بود اما در گروه (056/0p=) معنادار نبود. نتیجهگیری: بنابر الگوی یافتههای حاضر فعالیتهای حسیحرکتی باعث بهبود توجه و حافظه-کاری در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی شده است.
Machine summary:
اثر فعالیت های یکپارچه سازی حسی – حرکتی بر توجه و حافظه کاری کودکان دارای اختلال هماهنگی رشد سهیلا شهبازی ،١ علی حیرانی 2 چکیده مقدمه و هدف : اختلال هماهنگیرشدی یکی از نارساییهای بارز در زمینه رشد مهارت هایحرکتی درکودکان سنین دبستان است .
نتیجه گیری: بنابر الگوی یافته های حاضر فعالیت های حسی حرکتی باعث بهبود توجه و حافظه کاری در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی شده است .
با التفات به آن چه بیان شد و با وجود شیوع بالای اختلال هماهنگی رشدی و گستره تأثیرگذاری آن ، اثر بخشی فعالیت های یکپارچه سازی حسی حرکتی بر بهبود عملکرد شناختی این کودکان بررسی شده است تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا پروتکل تمرین یکپارچه سازی مورد نظر میتواند توجه و حافظه کودکان دارای اختلال هماهنگی را بهبود بخشد.
بحث و نتیجه گیری هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر فعالیت های یکپارچه سازی حسی – حرکتی بر توجه و حافظه کاری کودکان DCD بود.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که انجام ٨ هفته فعالیت های یکپارچه سازی حسی - حرکتی میتواند توجه و حافظه کاری را در کودکان DCD به صورت معناداری بهبود بخشد.
Motor and cognitive performancedifferences between children with and without developmental coordination disorder (DCD).
Effect of 8 weeks Fyzyvbal sensory-motor functions, executive and attention in children with developmental coordination disorder.
Efficacy of Training of Executive Functions (Working Memory) on the Rate of Attention in Preschool Children with Developmental Coordination Disorder Zahedan, Journal of Research in Medical Sciences,16(9): 89- 94.