Abstract:
این پژوهش، اثربخشی آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی شهر اصفهان را بررسی کرد. پژوهش از نوع نیمه تجربی و بهصورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیة مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات رفتاری شهر اصفهان بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر از مادران کودکان دارای اختلالات رفتاری انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامة اختلالات رفتاری راتر (1975) بود که از پایایی و روایی مناسب برخوردار است. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه و در 8 هفته تحت آموزش اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از میانگین و انحراف استاندارد دادهها و سپس با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری، فرضیههای پژوهش بررسی شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان در مراحل پیشآزمون و پیگیری تاثیر دارد (05/ 0>p) .
This study investigated the effectiveness of group training of the reforming parenting styles based on mothers` maladjustment schemas on improving behavioral problems among preschool children in Isfahan city. The study was a semi-experimental research (pre-test and post-test) with a control group. Its statistical populations include all mothers whose children suffer from behavioral disorders in Isfahan city. For this purpose, based 40 people from among the mothers whose children had the sign of behavioral disorders were selected based on convenient sampling and were categorized into two experimental and control groups. Rutter`s child behavior questionnaire was used for data collection. 8 sessions of reforming the parenting styles based on reforming maladjustment schemas were hold for the experimental group while the control group received no specific training. To analyze the data, by the use of the mean and standard deviation of data and also multivariate covariance, the research hypotheses have been analyzed. Therefore, based on the total results of the general research, it can be concluded that reforming parenting style based on mother`s maladjustment schemas on improving has a significant effect in the reduction of behavioral disorders of their child (p<0.05).
Machine summary:
نتایج نشان داد که آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان در مراحل پیشآزمون و پیگیری تأثیر دارد (05/0>p).
The Effectiveness of Group Training of the Reforming Parenting Styles Based on Mothers, Maladjustment Schemas on Improving Behavioral Problems among Preschool Children in Isfahan City Mina daneshmand.
Academic member, Islamic Azad University of Isfahan, Iran Abstract This study investigated the effectiveness of group training of the reforming parenting styles based on mothers` maladjustment schemas on improving behavioral problems among preschool children in Isfahan city.
آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی اثر معنادار دارد.
محتوای جلسات آموزشی برگرفته از سبکهای فرزندپروری بامریند (1971) و نظریه طرحواره یانگ (1999) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتهها بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد که با توجه به فرضیة پژوهش یافتههای به دست آمده به این شرح است: جدول (2) میانگین و انحراف استاندارد علائم اختلالات رفتاری کودکان را برحسب گروه نشان میدهد.
به این ترتیب نتایج نشان میدهد بین افراد گروه آزمایش و کنترل در علائم اختلالات رفتاری کودکان تفاوت معنادار وجود دارد.
پس در گروه آزمایش علائم اختلالات رفتاری کودکان بهطور معناداری پس از آموزش اصلاح سبک فرزندپروری کاهش یافته است.
بحث و نتیجهگیری نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش اصلاح سبک فرزند پروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار به مادران بر بهبود اختلالات رفتاری کودکان مؤثر بوده است.