Abstract:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره گروهی عقلانی هیجانی رفتاری الیس بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان متوسطه پسر شهرستان بستان آباد بود. نوع پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل 680 دانش آموز پسر سال دوم و سوم مقطع متوسطه شهر بستان آباد در سال تحصیلی 94-1393 بودند، که به شیوه نمونه گیری خوشه ای، گروه نمونه به تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل واگذار شدند. دانش آموزان پرسشنامه سازگاری (AISS سینها سینگ،1997) را تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه مورد مداخله مشاوره گروهی عقلانی هیجانی رفتاری قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه پس از انجام مداخله آزمایشی در متغیرهای سازگاری کلی و مولفه های آن تفاوت معناداری وجود دارد (01/ 0 >p). نتیجه این پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی عقلانی هیجانی رفتاری می تواند سازگاری دانش آموزان متوسطه پسر را ارتقا دهد.
Machine summary:
نتیجة این پژوهش نشان داد که مشاورة گروهی عقلانی هیجانی رفتاری میتواند سازگاری دانشآموزان متوسطه پسر را ارتقا دهد.
واژههای کلیدی: مشاورة گروهی عقلانی هیجانی رفتاری، سازگاری، دانشآموزان دورة دوم متوسطه Effectiveness of rational emotive behavioral group counseling of emotional, social and educational adjustment of high school male students Farshid Paydar .
Tabriz Azad University, Tabriz, Iran Abstract The purpose of this study was to investigate the effectiveness of rational, emotional and behavioral group counselingof Ellis on emotional, social and educational adjustment of male high school students in Bostanabad city.
The result of this study showed that rational, emotional and behavioral group counseling can enhance the adjustment of male high school students.
Keywords: rational emotive behavioral group counseling, adjustment, students of high school مقدمه سرعت و ابعاد تغییرات در دورة نوجوانی آنقدر زیاد است که نهفقط خود نوجوان بلکه والدین و اطرافیان او را دچار آشفتگی و گرفتاری میکند (پاپ ورث1، 2004)؛ بنابراین نوجوانان در این سنین مشکلات بسیاری در سازگاری2 با مدرسه و همسالان خود پیدا میکنند.
مشاورة گروهی عقلانی، هیجانی رفتاری آلیس بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانشآموزان دورة دوم متوسطه پسر تأثیر دارد.
از نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که روش مشاورة گروهی عقلانی هیجانی رفتاری آلیس در بهبود سازگاری دانشآموزان در حیطههای عاطفی، اجتماعی و آموزشی مؤثر است و از آن میتوان بهعنوان یک روش درمانی مفید در افزایش سازگاری دانشآموزان در محیط مدرسه و خانواده استفاده کرد.
بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی، معنی درمانی گروهی و تلفیق آنها بر افزایش سازگاری اجتماعی دانشآموزان ناسازگار.