Abstract:
هدف پژوهش حاضر، اثربخشی برنامه بازسازی مهارت های ادراکی برحافظه کاری،استدلال ادراکی وعملکرد ریاضی دانش آموزان باا اختلال یادگیری ویژه ریاضی بود. روش : این پژوهش آزمایشی، با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان اختلال یادگیری ویژه ریاضی پایه سوم شهر جغتای بودندکه توسط معلمان پایه سوم با اجرای آزمون تشخیصی اختلال ریاضی وبه صورت تصادفی 30 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش در 16جلسه تحت برنامه آموزش قرارگرفتند. برای جمع آوری داده ها از آزمون های کی- مت، ریون، مقیاس استدلال ادراکی وکسلر چهار، آزمون تشخیصی اختلال ریاضی و مقیاس حافظه کاری استانفورد-بینه استفاده شد. یافته ها: تحلیل داد ه ها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط به همراه اندازه گیری مکرر نشان داد که اجرای برنامه مداخله ای بر میزان حافظه کاری غیرکلامی، استدلال ادراکی و عملکرد ریاضی آن در دانش آموزان گروه آزمایشی در مرحله پس آزمون به طور معنا داری موثر بوده و اثرات مشاهده شده در مرحله پیگیری پایدار مانده بود.اما در متغیر حافظه کاری کلامی تفاوتی بین گروه آزمایشی و کنترل وجود نداشت نتیجهگیری: براین اساس می توان نتیجه گرفت که آموزش این برنامه بر عملکرد ریاضی، حافظه غیر کلامی و استدلال ادراکی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه ریاضی موثر بوده ومی تواند به عنوان یک رویکرد موثر در درمان اختلال یادگیری ویژه ریاضی باشد.
Machine summary:
تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته به همراه اندازه گیری مکرر نشان داد که اجرای برنامۀ مداخله ای بر میزان حافظه کاری غیرکلامی، استدلال ادراکی و عملکرد ریاضی آن در دانش آموزان گروه آزمایشی در مرحلۀ پس آزمون به طور معناداری مؤثر بوده و اثرات مشاهده شده در مرحلۀ پیگیری پایدار مانده بود.
شواهد نشان میدهد مشکلات کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه ریاضی بر اساس تفاوت های فردی، از دانش آموزی به دانش آموز دیگر متفاوت است ؛ چراکه هر کودک خصوصیات منحصری دارد که ممکن است در دیگری وجود نداشته باشد؛ اما به هرحال ویژگیهایی وجود دارد که در همه دانش آموزان مشترک است و میتواند شامل ضعف در درک روابط فضایی، ضعف در درک تصویر بدنی از خود، ضعف در توانایی ادراکی - بینایی و حرکتی- بینایی، ضعف در مفاهیمی همچون زبان و جهت گیری، اشکال در حافظه و راهبردهای یادگیری ریاضیات گردد (احدی و کاکاوند، ١٣٩٢).
همچنین مابیوت و بیسانز٥ (٢٠٠٨) در پژوهشی نشان دادند دانش آموزان با اختلالات یادگیری ویژه ریاضی در مهارت های محاسباتی، حافظه کاری و استدلال ادراکی در مقایسه با گروه عادی به طور معناداری پایین تر هستند (به نقل از رادمهر، علم الهدای و دانش آموز، ١٣٩٠).
با توجه به مطالب فوق ، پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی برنامه بازسازی مهارت های ادراکی بر حافظه کاری ، استدلال ادراکی و عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه ریاضی انجام پذیرفته است .
Brosnan, Demetre, Hamill, Robson, Shepherd & Cody 2.