Abstract:
چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی مهارتهای شهروندی مغفول دربرنامه درسی دوره ابتدایی ایران از دیدگاه کارشناسان و معلمان شهرخمین بود . این پژوهش بصورت توصیفی پیمایشی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را آموزگاران و کارشناسان آموزشی دوره ابتدایی شهرستان خمین تشکیل داد ( جمعا ً 368 نفر 364 نفر آموزگار و 4 نفر کارشناس آموزشی دوره ابتدایی ) .نمونه ی تحقیق شامل تمامی کارشناسان آموزشی و 196 نفر از آموزگاران بود . به منظور نمونه گیری در ارتباط با کارشناسان از روش تمام شماری و در ارتباط با آموزگاران از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بهره گرفته شد . ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته شامل 39 گویه بسته پاسخ بود که بعد فردی ،اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی تربیت شهروندی را در بر گرفت . اعتبار پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 77/0 برآورد گردید و برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روایی محتوایی و صوری استفاده شد ؛ تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (درصد ، میانگین ، انحراف معیار ) و آمار استنباطی (آزمون لون و آزمون تی تک نمونه ای )صورت گرفت . یافته های پژوهش نشان داد که هیچ یک از ابعاد مهارت های شهروندی به نحو مطلوبی در کتاب های دوره ابتدایی بازتاب نداشته است. گرچه تقریبا تمامی مهارت ها در یک درجه توجه قرار دارد اما بطور نسبی ابعاد فردی و سیاسی به ترتیب شامل تاکید کمتر و ابعاد فرهنگی و اجتماعی دارای توجه نسبتا بیشتری در تدوین کتب درسی دوره ابتدایی بوده است. همچنین نتایج نشان دادکه کمترین توجه کتاب های دوره ابتدایی مربوط به مهارتهای شهروندی زیر می باشد: در زمینه مهارت های اجتماعی «شناخت روابط خویشاوندی و توان مشارکت در جامعه»، در ارتباط با مهارت های فردی «راههای توسعه هیجانات خوب و کنترل عواطف»، در ارتباط با مهارت های فرهنگی «توان استفاده ازفناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مقدماتی»، در ارتباط با مهارتهای اقتصادی«آشنایی با فرایند تولید، توزیع و مصرف برخی کالاها» و در ارتباط با مهارت های شهروندی سیاسی «احترام به خدمتگزاران جامعه»، «احترام به افراد عدالت خواه و حق طلب» و «شناخت حقوق فردی». با توجه به یافته های پژوهش حاضربازنگری در محتوای برنامه درسی دوره ابتدایی در راستای میزان توجه به مهارت های شهروندی ضروری به شمارمی رود.
Machine summary:
The measure instruments of the research- made questionnaire included 39 questions of the closed ended which contained the personal, social, cultural, economic, political dimensions of citizenship education.
Keywords: curriculum, primary school, neglected, citizenship skills مقدمه يكي از زمينههایي كه به ويژه در دهه اخير در بسياري از مجامع علمي بين المللي در زمينه تعليم و تربيت از جايگاه ويژهاي برخوردار شده و دامنه مباحثات و پژوهشها در آن به طور فزايندهاي در حال گسترش است، مقوله آموزش مهارتهای شهروندی است.
با این حال با توجه به تحقیقات داخلی صورت گرفته باید اذعان داشت که متأسفانه رویکرد تربیت شهروندی غالب در نظام آموزشی کشور به گونهای بوده است که در عمل به مؤلفههای تربیت شهروندی توجه همه جانبه و لازم نشده و ضعف برنامههای درسی فعلی از لحاظ توان ایجاد مهارتهای تربیت شهروندی در ابعاد فردی، فرهنگی و به خصوص بعد سیاسی احساس میشود.
نتایج تحقیق حاضر نیز نشان داد که از دیدگاه شرکت کنندگان در پژوهش در برنامههای درسی دوره ابتدایی به هیچ کدام از ابعاد شهروندی در حد زیاد توجه نشده است.
البته این مسأله خاص دوره ابتدایی ایران نیست نتایج تحقیق جمالی تازه کند، طالب زاده نوبریان، ابوالقاسمی (Jamali Taze kand, Talebzadeh Nobarian, Abolghasemi,2013) نیز نشان داده است که درکتابهای درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه نیز به مهارتهای شهروندی و شاخصهای مربوط به مؤلفههای آنها به صورت نامتوازن پرداخته شده است.
Analyzing the Status of Citizenship Education Components in Social Science Curriculum Content of Secondary School.
Analyzing the Status of Citizenship Education Components in Social Science Curriculum Content of Secondary School.