Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کاربست نشانگرهای تدریس اثربخش درس ریاضی در دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی شهر اصفهان از منظر دانشآموزان بوده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی مقطع دبیرستان است که با روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 150 نفر دانشآموز بهصورت تصادفی خوشهای بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها پرسشنامه ارزشیابی تدریس (2008 Course Evaluation Quessionnaire, بوده است. دادههای گردآوری شده با شاخصهای آمار توصیفی (درصد) و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره، t مستقل، u من ویتنی) تحت نرمافزار SPSS<sub>15</sub> مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی میزان بهکارگیری نشانگرهای تدریس اثربخش توسط دبیران ریاضی را در حد بالاتر از متوسط برآورد نمودهاند و دانشآموزان مدارس دولتی میزان بهکارگیری نشانگرهای تدریس اثربخش توسط دبیران ریاضی را در حد کمتر از متوسط برآورد نمودهاند. برای همه دانشآموزان صرفنظر از جنسیت و نوع مدرسه اعم از غیرانتفاعی و دولتی بهترین ویژگی تدریس اثربخش ریاضی، مؤلفه "تضارب افکار" بوده است. در پایان برای بهبود کیفیت آموزش ریاضی گسترش علوم بین رشتهای جدید "آموزش ریاضی" با پژوهشهای مورد نیاز آن در زمینههای تربیتی و تلفیق متناسب علوم تربیتی با دانش ریاضی پیشنهاد شده است.
Machine summary:
Abstract The recent research goal is to evaluate effective teaching applying signs scale about mathematic course in public high school and non- profitable in Esfahan city from the view of students.
al, 2004) به این نتیجه رسیدند که چهار عامل اصلی وجود دارد که بر اثربخشی نتایج یادگیری فراگیران در ریاضیات اثر میگذارند: این عوامل عبارتاند از: الف)"شرایط مدرسه توانمند"-شرایطی در مدرسه که فراگیران در آن قرار دارند؛ ب) "شرایط معلم توانمند"-تجربیات و رشد حرفهای معلمان؛ ج)"توانایی معلمان"-دانش، باورها و درک معلمان؛ و د)"شیوه معلم"-آنچه که معلمان در کلاس خود انجام میدهند؟ همانگونه که (Posamentier, 1999 Stepelman &) بیان داشتند، معلمان ریاضی اثربخش طیف گستردهای از راهبردهای تدریس خاص را دارند.
از طرف دیگر نتایج مطالعة بینالمللی تیمز، نشان داد متوسط عملکرد دانشآموزان ایرانی در درس ریاضی پایینتر از سطح بینالمللی است (Research Institute for Educational Studies, 2005)بنابراین هرگونه پژوهشی که بتواند به نشان دادن عوامل مؤثر در یادگیری ریاضی بپردازد بااهمیت خواهد بود.
یافتههای پژوهش حاضر با نتایج پژوهشهای گزارش شده مربوط به (Wentzel, 1997، Slavin, 1991، Runnels & Rooze, 1996، Stipek, 1998، Nasri, 2002، Aly, 2004، Zafar Bakhsh, 2004)، هماهنگ بوده است و شاید به دلیل کمجمعیتتر بودن کلاسها و تراکم کم دانشآموزها این مهم اتفاق افتاده است چراکه پژوهشها (Husen, 1967)، نشان داده دانشآموزانی که در کلاسهای کمجمعیت قرار داشتهاند پیشرفت تحصیلی بهتری را نسبت به کلاسهای پرجمعیت نشان دادهاند.
یافتهها و نتایج در خصوص سؤال دوم پژوهش نشان داد که دبیران ریاضی دبیرستانهای دخترانه غیرانتفاعی، نشانگرهای تدریس اثربخش را به میزان متوسط به کار میبرند شاید به دلایلی که در سؤال دوم در مورد دبیرستانهای پسرانه غیرانتفاعی بیان شد این مهم اتفاق افتاده است.