Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه انگیزه پیشرفت، اعتمادبهنفس، احساس تعلق به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مدارس دولتی، نمونه دولتی، هوشمند و تیزهوشان شهرستان ساری به روش علی-مقایسه ای انجام شد. جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان دختر پایة هشتم در سال تحصیلی 95–1394 بود که به روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس تعداد 170 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد انگیزة پیشرفت هلمدیچ و اسپنز (1977)، اعتمادبهنفس آیزنگ (1976)، احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها با نظر پنج تن از استادان عضو هیئتعلمی در رشتههای علوم تربیتی و روانشناسی تأیید شد. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامة انگیزة پیشرفت برابر 86/0، اعتمادبهنفس برابر 83/0، احساس تعلق به مدرسه برابر 85/0 و عملکرد تحصیلی برابر 87/0 محاسبه شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون ناپارامتری کروسکال والیس به دلیل غیر نرمال بودن متغیرها بر اساس آزمون کولموگوروف - اسمیرنوف) از طریق برنامه نرمافزار SPSS<sub>23</sub> بود. یافتهها نشان داد که انگیزه پیشرفت، اعتمادبهنفس، احساس تعلق به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مدارس دولتی، نمونهدولتی، هوشمند و تیزهوشان متفاوت است.
Machine summary:
یافتهها نشان داد که انگیزه پیشرفت، اعتمادبهنفس، احساس تعلق به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مدارس دولتی، نمونهدولتی، هوشمند و تیزهوشان متفاوت است.
ابزار اندازهگیری دادهها، پرسشنامههای استاندارد انگیزه پیشرفت هلمدیچ و اسپنز (Helm Dich & Spence achievement motivation questionnaire, 1977)، اعتمادبهنفس آیزنگ (Eysenck self-confidence Test, 1976)، احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (Berry et al School connectedness, 2004) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (Foam & Taylor academic performance, 1999) بود.
آزمون کروسکال والیس؛ مقایسه انگیزه پیشرفت دانشآموزان در مدارس مختلف {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی دادهها در جدول 2، نشان داد که در سطح اطمینان 99 درصد (01/0=α)، چون سطح معناداری (0001/0=Sig.
آزمون کروسکال والیس؛ مقایسه احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان در مدارس مختلف {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی دادهها در جدول 4، نشان داد که در سطح اطمینان 99 درصد (01/0=α)، چون سطح معناداری (0001/0=Sig.
آزمون کروسکال والیس؛ مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مدارس مختلف {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی دادهها در جدول 5، نشان داد که در سطح اطمینان 99 درصد (01/0=α)، چون سطح معناداری (0001/0=Sig.
) از مقدار خطای پیشبینیشده (01/0= () کوچکتر است، میتوان ادعا کرد عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مدارس دولتی، نمونه دولتی، هوشمند و تیزهوشان متفاوت است، لذا، مطابق با میانگین رتبهای، رتبهبندی انگیزه پیشرفت دانشآموزان بر اساس نوع مدرسه به شرح ذیل است: 1.
بحث و نتیجهگیری در بررسی فرضیهها، یافتهها نشان داد که انگیزه پیشرفت، اعتمادبهنفس، احساس تعلق به مدرسه و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان مدارس دولتی، نمونه دولتی، هوشمند و تیزهوشان متفاوت است، بهطوریکه انگیزه پیشرفت دانشآموزان مدارس هوشمند بیشتر از سه مدرسه دیگر است.