Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی مبانی تربیتی حیات طیبه در سند چشم انداز تحول (سند ملی برنامه درسی ) با دید انتقادی به روش کیفی از نوع پژوهش توصیفی تحلیل محتوا انجام گرفت . حوزه پژوهش شامل کتاب ها ،مجلات و نوشته های مرتبط با موضوع پژوهش بود که جهت نمونه گیری نیز به علت کثرت منابع در این حوزه از منابع دست اول شامل تفسیر نمونه و المیزان و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (مصباح یزدی )، منابع دست دوم شامل مکتوبات چاپی و دیجیتالی که برای محقق قابل دسترسی بود، استفاده شد .در این پژوهش جهت گردآوری اطلاعات از نمونه فیش هایی که به وسیله پژوهشگر طراحی شده بود استفاده گردید . روش تجزیه و تحلیل در این پژوهش به شیوه تحلیل محتوا ، تطبیق و استنتاج نظری بود یافته های پژوهش بیانگر این بود که در پنج بخش مبانی فلسفی سند چشم انداز تحول (سند ملی برنامه درسی ) با توجه به مبانی تربیتی حیات طیبه از 28 مورد غفلت شده است .
Machine summary:
روش تجزیهوتحلیل به شیوه تحلیل محتوا، تطبیق و استنتاج نظری بود یافتههای پژوهش بیانگر این بود که در پنج بخش مبانی فلسفی سند چشمانداز تحول سند ملی برنامه درسی با توجه به مبانی تربیتی حیات طیبه از 28 مورد غفلت شده است.
باید توجه داشت با عنایت به اهمیت موضوع سند چشمانداز توسعه و تحول در آموزشوپرورش که محصول تلاش جمع کثیری از اندیشمندان و دانشمندان در علوم گوناگون است گام بسیار جدی و اساسی در این زمینه است که با بهرهمندی از قرآن کریم و به بیانی محور قرار دادن آیه کریمهی قرآن که میفرماید: من عمل صالحاً من ذکر و انثی و هو مؤمن فلنحینهم حیات طیبه ...
الف- بررسی وضعیت مبانی هستیشناسی حیات طیبه در سند چشمانداز تحول در منابع اسلامی مبانی استخراجشده عبارتاند از:"برخی موجودات ممکنالوجودند، وجود تأثیر و تأثر (علیت) میان موجودات برقرار است، موجوداتی که امکان وجود و عدم داشته باشند، برای وجود خود نیازمند علتاند، سنخیت علی-معلولی: رابطهی علیت تنها میان موجوداتی است که با یکدیگر سنخیت دارند، موجودات دارای مراتب وجودی مختلفاند، موجودات به مادی و فرامادی تقسیم میشوند، تدریجی بودن عالم ماده و موجودات متعلق به ماده، تزاحم در عالم ماده وجود دارد.
در سند چشمانداز در مبحث ارائه مبانی معرفتشناسی از یک امر غفلت شده است و آن اینکه اصل سند تحول در زمینه آموزشوپرورش است، اما در باب اصل امکان تعلیم و تعلم و اصل شناخت مبحثی جداگانه مطرح نشده است.
2. در سند چشمانداز تحول، از بحث مراتب علم حضوری بحثی مطرح نشده است، درحالیکه این خود یک مبنای مجزا در مبانی معرفتشناختی اسلامی است.