Abstract:
مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی از امکانات و تجهیزات محیط کارگاهی دوره متوسطه حرفهای صورت گرفت. روش تحقیق ارزشیابانه و جامعه آماری شامل کلیه کارگاه های مهارتی در دوره متوسطه حرفهای کشور بود. نمونه گیری به صورت خوشهای چند مرحلهای و به شیوه اختصاص متناسب، کارگاههای مهارت آموزی منتخب در 5 استان کشور مورد مشاهده قرار گرفت. به منظور جمعآوری دادهها از چک لیست مشاهده در دو بخش شرایط و سازماندهی محیط کارگاهی به تفکیک 7 رشته مهارتی که روایی و پایایی آنها احراز گردید، استفاده شد. مشاهده کارگاه های مهارتی نشان داد که امکانات و تجهیزات در کارگاه های قالی بافی، پرورش گیاهان آپارتمانی و هنر زندگی در خانه در وضعیت نسبتاً مطلوب است. در حالیکه کارگاه راسته دوزی از امکانات مطلوبی برخوردار بود، کارگاه های درودگری، مشبک بری روی چوب و پرورش محصولات جالیزی در سطح نامطلوبی قرار داشتند. همچنین، مقایسه امکانات کارگاهی برای این 7 رشته مهارتی حاکی از این بود که کارگاه راسته دوزی نسبت به کارگاه های جالیزی و مشبک بری از امکانات بهتری برخوردار بوده و کارگاه های درودگری، قالی بافی، پرورش گیاهان آپارتمانی و هنر زندگی در خانه نسبت به مشبک بری روی چوب وضعیت مطلوبتری داشتند. با عنایت به یافتههای حاصل، پیشنهاداتی به منظور برنامه ریزی هر چه بیشتر در این زمینه ارائه گردید. <br />
Machine summary:
Amin khandaghi Associate Professor, Ferdowsi University of Mashhad, Iran Sedigheh Kazemi Assistant Professor, Farhangian University, Mashhad Hamideh pakmehr PhD Student in Curriculum studies, Ferdowsi University of Mashhad Mohsen Asghari nekah Faculty Member at Ferdowsi University of Mashhad Abstract This study aimed to evaluation facilities and materials of workplace environment in vocational training high school.
یک برنامه آموزشی ویژه دانشآموزان استثنایی، شامل منابع مالی، انسانی و وسایل و تجهیزات برای توسعه حرفهآموزی آنان است (Reynolds & Fletcher, 2000)؛ بنابراین، ابزارها و امکانات حرفهآموزی که بهعنوان درونداد نظام آموزشی حرفهآموزی و عنصری مهم در برنامههای درسی حرفه آموزان پیشبینی و طراحی شده، باید در کارگاههای مهارتی مدرسه، جهت یادگیری و احراز شغل موجود باشد.
تجهیزات و ابزار کارگاهی رشته مهارتی هنر زندگی در خانه از چه کیفیتی برخوردار است؟ نتایج مندرج در جدول 3 حاکی از این امر است که مؤلفه شرایط کارگاهی (نظیر فضای کارگاه، ارتفاع مناسب، نور، تناسب دربهای خروجی، چیدمان کلاسی، تهویه، سمپاشی مناسب، جعبه کمکهای اولیه) و کیفیت کلی تجهیزات و امکانات کارگاه هنر زندگی در خانه در حد نسبتاً مطلوبی قرار دارند؛ درحالیکه مؤلفه سازماندهی تجهیزات و ابزار کارگاهی (نظیر وجود مولاژ، مسواک، ظروف آشپزی، جارو، مانکن نوزاد، میز کار، آینه، چرخخیاطی و وسایل مورد نیاز خیاطی و آشپزی) نامطلوب است.
Curriculum Evaluation of Educable Mentally Retarded High School Students from its Job Empowerment Perspective.