Abstract:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی"میزان موفقیت آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی <br /> ( طرح کرامت ) بر کسب توانایی مهارت حل مسأله در بین دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان (مطالعه موردی: منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران)"است. جامعه آماری این پژوهش معلمین پایه پنجم دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش منطقه6 شهرتهران که در سال تحصیلی 91-90 آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت ) را به دانش آموزان آموزش داده اند بودندکه تعداد آنها 92 نفر بود. نمونه آماری این پژوهش براساس نمونه گیری کوکران 63 نفر تعیین شد و ابزار گرد آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است . پرسشنامه از 32 گویه تشکیل شده که بر اساس فرایند حل مسأله طراحی گردیده است .<br /> <br /> تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح تحلیل توصیفی و استنباطی صورت گرفت . نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که از نظر معلمان علاقمندی دانش آموزان به یادگیری مهارت حل مساله و بررسی راه حل های گوناگون و انتخاب بهترین راه حل ، ارزیابی راه حل های انتخاب شده و مشارکت گروهی و تعامل در حل مسأله درحد قابل قبول است اما دانش آموزان درشناخت مساله ، مهارت جمع آوری اطلاعات ، توانایی تولید و خلق راه حل های مختلف و توانایی به اجرا درآوردن راه حل های مسئله هنوز نیاز به آموزش و برنامه دقیق تری دارند بطور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر معلمان میزان موفقیت برنامه آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی ( طرح کرامت ) برکسب توانایی مهارت حل مسأله دانش آموزان نیازمند رشد و بالندگی بیشتری میباشد .
Machine summary:
نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل اطلاعات نشان داد که از نظر معلمان علاقهمندی دانشآموزان به یادگیری مهارت حل مسئله و بررسی راهحلهای گوناگون و انتخاب بهترین راهحل، ارزیابی راهحلهای انتخابشده و مشارکت گروهی و تعامل در حل مسئله در حد قابل قبول است اما دانشآموزان در شناخت مسئله، مهارت جمعآوری اطلاعات، توانایی تولید و خلق راهحلهای مختلف و توانایی به اجرا درآوردن راهحلهای مسئله هنوز نیاز به آموزش و برنامه دقیقتری دارند بهطورکلی نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر معلمان میزان موفقیت برنامه آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) بر کسب توانایی مهارت حل مسئله دانشآموزان نیاز به توجه بیشتری دارند.
واژههای کلیدی: طرح کرامت، مهارتهای زندگی، حل مسئله، دوره ابتدایی Success amount of training rules and skills of Islamic life (Dignity Project) for obtaining skill ability in solving problems Students” Robabeh Yousefi MA in Curriculum, Alzahra University, Faculty of Psychology and Education,Tehran,Iran.
Parvin Samadi Associate Professor of/in curriculum, Alzahra University, Faculty of Psychology and Education,Tehran,Iran Abstract Purpose of this investigation is identifying ““ Success amount of training rules and skills of Islamic life (Dignity Project) for obtaining skill ability in solving problems among students of grade 5 in elementary school (case study: zone 6 of Tehran education) in viewpoint of teachers.
نتایج جدول شماره 4 نشان میدهد: آزمون t بهدستآمده 405/3=t است که در سطح اطمینان 95 درصد مورد تائید قرار گرفت بنابراین از نظر معلمان مورد مطالعه دانشآموزان در حد متوسط به توانایی تولید و خلق راهحلهای مختلف دست پیدا کردهاند.