Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای ارتقاء اثر بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت تخصصی، تکمیلی (ترفیعاتی) فراگیران ناجا، به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفت. حجم جامعه مشتمل بر 460 نفر از فراگیران مجتمع آموزشی انصارالمهدی (عج) فرماندهی انتظامی استان اصفهان بودند، که با استفاده از فرمول حجم نمونه گیری کوکران تعداد 210 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته راهکارهای ارتقاء اثربخشی در6 حیطه (نیازسنجی، اهداف آموزشی، محتوا، امکانات رفاهی، امکانات آموزشی و ارزشیابی) با 74 گویه براساس طیف 5 درجه ای لیکرت بود . برای تعیین راهکارهای ارتقاء اثربخشی از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی این پرسشنامه از ضریب الفای کرونباخ استفاده شد ، که پایایی آن 94/0 محسابه شد . تجزیه وتحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. نتایج حاصل از تجریه و تحلیل داده ها نشان داد که در هر 6 عامل مرتبط با اثر بخشی آموزشی، میانگین پاسخ های شرکت کنندگان، بیشتر از حد متوسط بوده و معنادار بودند (001/ > .( p عامل استفاده از امکانات رفاهی با میانگین (53/4) بیشترین مقدار و نیاز سنجی آموزشی با میانگین (77/2) کمترین مقدار بوده است. همچنین عوامل نیاز سنجی بر اساس ماموریتهای حرفه ای و شغلی کارکنان با میانگین(95/3)، تعیین اهداف آموزشی بر اساس ماموریتهای حرفه ای و شغلی کارکنان با میانگین(97/3)؛ ارائه محتوای آموزشی منطبق با آخرین پیشرفتهای علمی روز با میانگین (05/4)، استفاده از مدیران اجرایی با اخلاق و با تجربه جهت برگزاری دوره ها با میانگین (12/4)، منفک نمودن کامل کارکنان با میانگین(22/4) و ارزشیابی از اساتید براساس نظر سنجی از فراگیران با میانگین(05/4) دارای بیشترین مقدار بوده است. بین نظرات پاسخگویان برحسب عوامل دموگرافیک تفاوت معنا داری وجود ندارد.
Machine summary:
بنابراین راهکارهای استفاده از امکانات رفاهی در ارتقای اثربخشی دورههای آموزشی ضمن خدمت تخصصی، تکمیلی (ترفیعاتی کارکنان فرماندهی انتظامی استان اصفهان، بیشتر از متوسط است.
یافتههای حاصل از سؤال دوم مبنی بر راهکارهای اهداف آموزشی در ارتقای اثربخشی دورههای آموزشی ضمن خدمت تخصصی، تکمیلی (ترفیعاتی) فراگیران فرماندهی انتظامی استان اصفهان نشان داد که بیشترین میانگین نمره پاسخ مرتبط با بعد اهداف آموزشی با میانگین 97/3 مربوط به تعیین اهداف براساس مأموریتهای حرفهای و شغلی کارکنان ناجا و کمترین میانگین نمره پاسخ با میانگین 53/3 مربوط به تعیین اهداف آموزشی براساس مطالعات دفتر نظارت و بازرسی ناجا بوده است.
یافتههای سؤال ششم مبنی بر راهکارهای ارزشیابی آموزشی در ارتقای اثربخشی دورههای آموزشی ضمن خدمت تخصصی، تکمیلی (ترفیعاتی) کارکنان نشان داد که بیشترین میانگین نمره پاسخ مرتبط با بعد ارزشیابی آموزشی با میانگین 05/4 مربوط به ارزشیابی از اساتید براساس نظر خواهی از فراگیران و کمترین میانگین نمره پاسخ با میانگین 87/3 مربوط به ارائه معیارهای مشخص به شرکت کنندگان برای امتحان از بخشهای مختلف دروس هستند نتایج این تحقیق با یافتههای اثین (Athen,2000)، مرشدی (Morshedi, 2011)، همخوانی دارد.
Evaluate the effectiveness of in-service training courses on the performance of Chahr Mahal Bakhtiari Province Regional Water Authority, Islamic Azad University Isfahan (Khorasgan) Branch[persian] Bakhtiari, L.
Evaluate the effectiveness of in-service training courses on employee performance, Research Education of Islamic Azad University Bojnoord Branch No 15.
Evaluation of the effectiveness of specialized technical courses Esfahan Oil Refining Co. to develop training methods CIPP model, Master’s Thesis, Islamic Azad University Isfahan (Khorasgan) Branch[persian] Navebrahim, A.
Evaluate the effectiveness of training courses in Isfahan Regional Water Company, Master’s Thesis, Islamic Azad University Isfahan (Khorasgan) Branch [persian].