Abstract:
نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر هوش موفق بر درک، مهارت تحلیل، مهارت خلاق، مهارت عملی تأثیر معناداری دارد. از یافتههای تحقیق حاضر میتوان به عنوان یک روش یاددهی ـ یادگیری مؤثر در تعمیق یادگیری دانشجو معلمان و بهبود مهارتهای شناختی آنان در جهت رشد حرفهای استفاده نمود وآن را در استانداردهای آموزشی دانشجو معلمان در نظرگرفت. استفاده از نتایج این تحقیق میتواند در سایر مراکز آموزشی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
Machine summary:
The recent research method can be used as an effective learning- teaching method in understanding the student teacher learning and improving their cognitive skills in order to develop professionally and considered it in student- teacher educational standards.
اثربخشی آموزش هوش موفق در برخی زمینهها و موضوعات درسی مثل روانشناسی (Sternberg & et el,1996; Sternberg, Torff & Grigorenko, 1998a)، خواندن (Sternberg, Grigorenko &Jarvin ,2000; Raghebian, Hejazi, & Akhavan Tafti,2012)، مطالعات اجتماعی (Sternberg, Torff & Grigorenko,1998b)، تفکر انتقادی، خودکارآمدی، و عملکرد تحصیلی دانشآموزان (Negahban salami, 2014) بررسی شده و مورد تأیید قرار گرفته است.
در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق بر بازدههای شناختی یادگیری دانشجو معلمان در یکی از دروس پایه معلمی (روانشناسی تربیتی) مورد بررسی قرار گرفته است و دلالتهای آن عبارتند از: مطابق نظر صاحب نظران تربیتی، توانمندسازی دانشآموزان منوط به توانمند شدن معلمان ايشان است، درس روانشناسی تربیتی، خود موضوع درسی خوبی برای توانمند کردن دانشجو ـ معلمان در حوزه مهارتهای تفکر، یادگیری و تدریس است.
بر این اساس تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال است که آیا آموزش مبتنی بر هوش موفق بر بازدههای شناختی یادگیری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در درس روانشناسی تربیتی تأثیر دارد؟ روش پژوهش طرح پژوهش مورد استفاده در این تحقیق یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و با گروه کنترل بود.