Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی بر عملکرد تحصیلی و نگرش دانشآموزان به درس عربی بر اساس الگوی جور چین در پایه اول دبیرستان انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. نمونه آماری 24 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان ناحیه دو شهرستان بهارستان بودند، که به صورت نمونهگیری خوشهای و انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل به صورت گروههای همتا شده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته نگرش سنج و آزمون پیشرفت تحصیلی استفاده شد. ضریب پایایی کل برای پرسشنامه پیشرفت تحصیلی به روش دو نیمه کردن آزمون، 78/0 است و آلفای کرونباخ به دست آمده برای پرسشنامه نگرش سنج نوع لیکرت 86/0 است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی بر یادگیری مشارکتی بر اساس از الگوی جور چین به طور معناداری عملکرد تحصیلی و نگرش دانش آموزان به درس عربی را افزایش داد. در نهایت، اثربخشی برنامه آموزش یادگیری مشارکتی بر عملکرد تحصیلی و نگرش دانشآموزان به درس عربی بر اساس الگوی جور چین مورد بحث قرار گرفت
Machine summary:
عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران 2 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی بر عملکرد تحصیلی و نگرش دانشآموزان به درس عربی بر اساس الگوی جور چین در پایه اول دبیرستان انجام شد.
(Griffin, 1998 & Griffin) و عزیز و انوار (Aziz & Anowar, 2010) در پژوهشهای خود نشان دادند که دانشآموزان در گروههای مشارکتی نسبت به روشهای انفرادی آموزش پیشرفت تحصیلی بهتری در درس ریاضی داشته و نگرش آنها به ریاضی مثبت بوده است؛ الخاطب و جمعه (& Alkhateeb, 2000 Jumaa) در تحقیق خود با عنوان تأثير يادگيري مشارکتي روي عملکرد دانشآموزان پايه هشتم در درس جبر نشان دادند که تفاوت معناداري بين عملکرد دانشآموزان در گروه يادگيري مشارکتي و سنتي وجود دارد؛ شیمازو و آلدریچ ( Shimazoe, 2010& Aldrich) در تحقیقی که در رابطه با مقایسه یادگیری مشارکتی با روش سنتی انجام داد دریافتند که در یاگیری مشارکتی درجه بهتری از یادگیری در افراد صورت میپذیرد و دانشآموزان مهارتها و ارزشهای اجتماعی را درگروه مشارکتی بهتر یاد میگیرند همچنین مهارتهای تفکر انتقادی در سطح پیشرفته را به دست می آورند؛ نتایج پژوهش تولمی و همکاران (Tolmie, et al.
, 2009؛ Ahmadi,1999؛ Mokalaf Sarband, 2007؛ Vahdani, 2006 ؛ Ammarpoor, 2006؛ Batvany AKhoreh, 2005؛ و Hosseini Zavareh, 2005)، پژوهش حاضر نشان داد که برنامه آموزش یادگیری مشارکتی باعث تغییر در گروهها (ارتقای عملکرد تحصیلی) شده است.