Abstract:
پژوهش حاضر با هدف«تعیین اثرات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش سرمایه روانشناختی دانش آموزان مقطع متوسطه » انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با
گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیهی دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه ٣ شهر تهران در سال
١٣٩٣ بودند که از بین آنها، ٢٠ دانش آموز که از سرمایه روانشناختی ضعیفی برخوردار - تحصیلی ٩٤
بودند، به عنوان نمونه غربالگری شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (در هر
گروه ١٠ نفر). شرکت کنندگان پرسشنامه های سرمایه روانشناختی لوتانز را تکمیل کردند. برای تحلیل
دادهها از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد، که آموزش شناختدرمانی مبتنی بر
ذهنآگاهی بر افزایش سرمایه روانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطه موثر بوده است. همچنین درمان
ذهن آگاهی برافزایش مولفه های سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، خوش بینی، امید و تاب آوری) دانش آموزان مقطع متوسطه تاثیر دارد (5%= a )
Machine summary:
همچنين درمان ذهن آگاهي برافزايش مولفه هاي سرمايه روان شناختي (خودکارآمدي، خوش بيني، اميد و تاب آوري) دانش آموزان مقطع متوسطه تأثير دارد.
Frances P Bernat ٢٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و ششم ، پاييز ١٣٩٧ * * * * * سرمايه روان شناختي مي تواند موجب ارتقاء عملکرد تحصيلي گردد و مطابق با پژوهش محبي نورالدين وند و همکاران (١٧) چهار مولفه ي آن با هدف هاي تبحرگرا، عملکردگرا و عملکرد تحصيلي رابطه مثبت معنادار و با هدف عملکرد گريز رابطه منفي و معنادار دارند و ترکيب چهار متغير اميد، خوش بيني، تاب آوري و خودکارآمدي بهتر مي تواند جهت گيري هدف تبحرگرايي و عملکرد تحصيلي دانشجويان را پيش بيني کند.
بدين ترتيب در اين پژوهش اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر افزايش سرمايه روان شناختي در دانش آموزان مقطع متوسطه مورد بررسي قرار گرفته است .
اثربخشي درمان ذهن آگاهي بر افزايش سرمايه روانشناختي دانش آموزان مقطع متوسطه / ٢٩ جدول شماره ي ٢: نتايج آزمون هاي اثرات بين آزمودنيها (متغيرهاي وابسته : خودکارآمدي، خوش بيني، اميد و تاب اوري) (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج اين جدول نشان ميدهد که ميان گروه هاي آزمايش و کنترل از نظر متغييرهاي سرمايه روانشناختي با مهار اثر ميانگين هاي پيش آزمون ، تفاوت معنادار وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري نتايج حاصل از آزمون فرضيه پژوهش مبني بر اثربخشي درمان ذهن آگاهي بر افزايش سرمايه روانشناختي دانش آموزان مقطع متوسطه ، نشان داد، ميانگين نمرات سرمايه روان شناختي افراد گروه آزمايش طي ٣٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و ششم ، پاييز ١٣٩٧ * * * * * جلسات درمان ذهن آگاهي، افزايش چشمگيري داشته است .