Abstract:
با توجه به تاثیر پذیری دو متغیر اهداف پیشرفت و خودکار آمدی تحصیلی از ادراک یادگیرندگان در محیط کلاس و
ار قابل توجهی که ادا رک از محیط کلاس بر هرگبری تحسیلی بادگبرندگان هارده از این پزوهش بررسی انقش
بانج ی ادرات از محیط کلاس بین خوهکارآمدی پرشرفت بل د رگبری تحسیلی برد پژوهش حاضراز
نوع توصیفی - همبستگی است. نمونه ای به تعداد ۲۶۰ (۱۸۵ پسرء ۱۷۵دختر) نفر از بین دانشجویان دانشگاه
شهید باهنر کرمان به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شد. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه های اهداف
پیشرفت. خودکارآمدی تحصیلی ادراک از محیط کلاس و درگیری تحصیلی استفاده شد. نتایح نشان داد که بین
خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت با ادراک محیط کلاس و درگیری تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد»
همچنین اداراک محیط کلاس یک نقش میانجی گری نسبی بین خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت با
در کیری اتحصیلی دارد.
واژههای کلیدی:
Machine summary:
چمرس ، هووگارسيا 1 1 - Achievement goals 2 - Schunk 3 - Kaplan & maehr 4 - Linnenbrink & Pintrich 5 - Harackiewiez 6 - Self -efficacy 7 - Gallagher 8 - Husain 9 - Jungert & Rosander 10 - Academic engagement 11 - Shirdel & colleagues 12- Fredricks, Blumenfeld & Paris 13 - Dupeyrat & Marine 14 - Dweck & Leggett 15 - Liem 16 - Schunk 18 (٢٠٠١) در پژوهش روي حل مسائل رياضي نشان داده اند که آموزندگان با خودکارآمدي بالاتر زمان طولانيتري را کوشش کرده و از راهبردهاي حل مسئله موثرتري نسبت به آموزندگان با کارآمدي پايين تر استفاده ميکنند.
2- Chemers ,Hu & Garcia 2 - Ryan & Pintrich 3 - Bandura 6- Gareen & Miller 5 - Ames 6 -Perception classroom 7 - Meece 8 -Kaplan, Gheen & Midgley 9 - Gentry 10 - LaRocque 11 - Ryan & Grolnick 19 نتايج محدود مطالعات صورت گرفته در حوزه مدليابيهاي تحصيلي و تربيتي در داخل کشور توسط نشان داده است که مسير اهداف تسلط بر خودکارآمدي تحصيلي مثبت و منفيدار و اهداف عملکرد – اجتناب بر خودکارآمدي تحصيلي منفي و معنيدار بود.
& Bernstein 2 - Cortina 3 - Path analysis 4 - Structural equations modeling 5 - Latent variable 6 - Observed variable 7 - Fit indices 8 - Kline 9 - Association 10 - Bentler 11 - Browne & Cudeck 21 مجذور باقيمانده (SRMR؛ هو١و بنتلر، ١٩٩٨) مورد بررسي قرار گرفتند.