Abstract:
این پژوهش از لحاظ هدف اکاربردی واز لحاظ شیوه گرد آوری داده توصیفی - پیمایشی محسوب می شود با روش نمونزهگیری
تصادفی ۶۶ نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار است.
در تحلیل داده بخش توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش استنباطی نیز از آزمونهای1651-آتک نمونه ای و
گروه های مستقل و تحلیل واریانس ۸0۷۵و از آزمون تعقیبی توکی و آزمون فریدمن استفاده گردیده است. از ابعاد انجام این
پژوهش توجه به نیروی انسانی در سازمان آموزش محور آموزش و پرورش که طی سالهای اخیر بخش عظیمی از زمان و
سرمایه جامعه و نظام 9 خود اختصاص داده است. آموزشی فرایندی است که این نفش محوری 5 بر عهده دارد. بنابراین ار
گفته شود آموزش کلید توسعه است. بر حقیقتی کتمانناپذیر تاکید شده است. بر اساس یافتههای تحفقیق مشاهده شد که
آموزش کارکنان بر بهسازیو توانمندسازی منابع انسانی تاثیر مثبت و معنادار دارد و آموزش کارکنان بر ابعاد توانمندسازی
(روشنی اهداف. رفتار اخلاقی, ارتقاء روحیه، پیشبرد کار تیمی و ایجاد محیط کاری سالم) تاثیری معنادار دارد. همچنین سن.
میزان تحصیلات, سابقه خدمت و پست سازمانی بر نگرش کارکنان در زمینه بهسازی و توانمندسازی تاثیری دارد. در نهایت
تاثیر آموزش کارکنان بر ابعاد بهسازی و توانمندسازی ارتقاء روحیه بیشترین و ارتباطات کمترین مقدار را به خود اختصاص
داده است.
Machine summary:
بر اساس یافتههاي تحقیق مشاهده شد که آموزش کارکنان بر بهسازیو توانمندسازي منابع انسانی تأثیر مثبت و معنادار دارد و آموزش کارکنان بر ابعاد توانمندسازي (روشنی اهداف، رفتار اخلاقی، ارتقاء روحیه، پیشبرد کار تیمی و ایجاد محیط کاري سالم) تأثیري معنادار دارد.
به طور خلاصه مطالب بیان شده نشان میدهد که بهسازی و توانمندسازي نیروي انسانی از طریق اجراي دورههاي آموزشی میسر میباشد و سازمان موظف است که کارکنان خود را براي فعالیتهاي دستگاه و آمادهسازي آنان براي قبول مسئولیتهاي مختلف آموزش دهد با آموزش می توان سطح دانش تخصصی افراد را بالا برد تا بتوانند وظایف خویش را انجام دهند و براي مسئولیتهاي بالاتر بهتر آماده شوند.
در نهایت باید گفت با توجه به مطالب بیان شده هدف اصلی این تحقیق شناخت تأثیر آموزش کارکنان بر بهسازی و توانمندسازي منابع انسانی از دیدگاه کارکنان آموزش و پرورش است بر این اساس، در این پژوهش به بررسی نقش آموزشهاي ضمن خدمت بر توانمندسازي کارکنان در هفت بعد (روشنی اهداف، رفتار اخلاقی، روحیه، کار تیمی، ارتباطات، مشارکت و محیط کاري سالم) بر اساس الگوي اسکات و ژاف پرداخته میشود و اولویتبندي تأثیر آموزش کارکنان بر ابعاد توانمندسازي نیز شناسایی میشود.
در نهایت باید ذکر شود که از مدل اسکات و ژاف، (تکلرلی ،1389)در پژوهشی با عنوان بررسی میزان تاثیر آموزش کارکنان بر بهسازی و توانمندسازي منابع انسانی شرکت گاز استان نیز ، استفاده کرده است.
002 بر اساس یافتههاي جدول 1، t مشاهده شده براي تعیین تأثیر آموزش کارکنان در برقراري ارتباطات سازنده 2,187 می باشد و با توجه به این که سطح معناداري کمتر از می 5/0 باشد آموزش کارکنان بر توانمندسازي منابع انسانی تأثیر معنادار دارد.