Abstract:
ژرار ژنت با طرح نظریة ترامتنیّت، فصلی تازه در نقد و مطالعة روابط بین متون گشوده است که بینامتنیت یکی از زیرگونههای آن است. بر اساس این الگوی بینامتنی، روابط بین متون میتواند به سه شکل صریح، غیرصریح و ضمنی باشد. بنمایههای دینی برگرفته از قرآن بخش جداییناپذیر شعر فارسی از آغازین دوران شکلگیری آن تا به امروز بوده است. به تعبیر بینامتنی، این بنمایهها از اصلیترین زیرمتنهایی هستند که در آفرینش آثار ادبی دخیل بودهاند. مباحث و مضامین قرآنی علاوه بر اینکه فینفسه برای شاعران ارزشمند بودهاند، برای بیان اندیشهها و تفسیرهای عرفانی، عاشقانه، عامیانه و حتی سیاسی بهکاررفتهاند؛ با این تفاوت که در هر دوره، بخشی ازاینرویکردها جلوة بیشتری یافته است. در غزلهای صائب که میتوان آنها را دانشنامه موضوعات و مضامین مختلف دانست، حضور بنمایههای دینی بسیار چشمگیر است. واژهها، اصطلاحات، مباحث اعتقادی، اخلاقی، احکام شرعی و داستانها از محوریترین موضوعات قرآنی راهیافته در غزلهای این شاعر بنام است. این همحضوری موجب غنای زبانی، هنری و محتوایی این سرودهها شده است. با توجه به گستره و نقش بسیار این مضامین، کشف و تحلیل آنها، از منظر روابط بینامتنی موجب درک و شناخت بهتری از شعر صائب میشود. در این پژوهش سعی شده است این رابطهها با شیوة توصیفی- تحلیلی و بر اساس الگوی «بینامتنی ژنت» توصیف و تحلیل شوند. برآیند این تحقیق نشان میدهد که صائب در زمینة «بینامتنی صریح» بیشتر از واژگان و اصطلاحات و در حوزة «بینامتنیت ضمنی» از اندیشهها، بینشها و داستانهای قرآنی بهره برده است.
Machine summary:
این شیوه که در شعر فارسی بیشتر به صورت «تضمین » از دیگر متون است ، در شعر صائب بیشتر با بهره گیری از شعر شاعران متقدم یا تحلیل روابط بینامتنی قرآن و غزل های صائب بر اساس نظریۀ ژنت (با تأکید بر جلوه های زبانی و تلمیحات داستانی) ١٣١ هم عصر با شاعر نمود یافته است .
بلکه این روابط بینامتنی بیشتر به صورت ترجمه ، یا اشاره مستقیم و غیرمستقیم به مضمون آیات همچنین به صورت تلمیح ، بین غزل های صائب و قرآن شکل گرفته که از نوع بینامتنیت ضمنی است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.
که میتوان عمده ترین آن ها را در موارد ذیل دسته بندی و تحلیل کرد: تحلیل روابط بینامتنی قرآن و غزل های صائب بر اساس نظریۀ ژنت (با تأکید بر جلوه های زبانی و تلمیحات داستانی) ١٣٣ ٨-١- بینامتنیت واژگانی بخشی از واژه های قرآنی از طریق ترجمه به شعر صائب راه یافته اند.
بنابراین در این بخش سعی شده است سه محور – خداشناسی، جهان بینی و انسان - را که در غزل های صائب نمود و بسامد بیشتری دارند، از منظر بینامتنی ضمنی خلاصه وار تحلیل و بررسی شوند: ٨-٢-١- خداشناسی یکی از اصلیترین بن مایه های دینی که از قرآن مجید در شعر و نثر فارسی راه یافته و زمینه ساز آفرینش آثار بسیاری شده ، موضوع «خداشناسی» است .