Abstract:
دعا راه نیایش با خدا و یکی از قالبهای ارائه معارف است. این معارف به دلیل فراوانی، ژرف¬بودن و داشتن موضوعات انبوه، می-تواند بهعنوان دانشی مستقل ارائه شده و یا زیربنای شکل¬گیری و گسترش دانش¬های دیگر، باشد. گام نخست برای تولید این دانش، کشف، گردآوری و سامان¬دهی موضوعات آن است. برخی از این موضوعات بهصورت پراکنده در کتاب¬ها و پژوهشهای حدیثی و دعایی بیان شده؛ ولی تاکنون فهرستی نسبتا جامع از موضوعات دانشی دعا ارائه نشده است. پژوهش حاضر، سعی کرده تا سرفصلهای دانش دعا را ارائه نماید. نشان¬دادن گستره معارف ادعیه و امکان بهره¬گیری از سرفصلهای ارائه¬شده برای نگارش پایان¬نامه، مقاله و کتاب بخشی از بهره¬های این پژوهش است. این پژوهش در 14 بخش و بهصورت درختی تنظیم شده است.
Machine summary:
چنانچه هر یک از این موضوعات، نگاشته¬ای مستقل داشته باشد، دانش دعا یکی از دانش¬های اصلی و قاعدهمند اسلامی خواهد شد.
چگونگی پژوهش در دانش دعا 16.
چگونگی ارائۀ دانش دعا 17.
گونه¬های دعا دسته¬بندی دعاها برای اعتبارسنجی و فهم بهتر معانی آن، ضروری است.
امکان¬سنجی، چرایی و چگونگی دسته¬بندی و گونه¬شناسی دعا بر اساس صدور 2.
تحلیل ساختاری و محتوایی گونه¬های دیگر حدیث و نقش آن در فهم دعا 6.
در دعاهای معصومان علیهم السلام موضوعات معرفتی مختلفی مطرح شده که روش-شناسی و گونه¬شناسی آن یکی از مأموریت¬های دانش دعاست.
چرایی و چگونگی بهره¬گیری از گزاره¬های دعا در دانش کلام 3.
چرایی و چگونگی استفاده از گزاره¬های دعا در دانش اصول و فقه 9.
چرایی و چگونگی استفاده از گزاره¬های دعا در دانش حدیث 13.
چگونگی بهره¬گیری از دعا برای فهم بهتر حدیث 15.
چرایی و چگونگی بهره¬گیری از گزاره¬های دعا در علم اخلاق 17.
چرایی و چگونگی استفاده از گزاره¬های دعا در دانش تفسیر 21.
چرایی و چگونگی کاربرد قرآن در دعا 3.
دعا و اهل بیت علیهم السلام دعا، گونه¬ای از حدیث است که چهره¬ای ویژه دارد.
شناخت رویکرد معصومان علیهم السلام نسبت به دعا میتواند مخاطبان و به¬ویژه، پژوهشگران را در فهم و بهره¬گیری از دعاها یاری کند.
اعتبارسنجی دعا و فهم بهتر آن متوقف بر شناخت این سرگذشت است.
تاریخ دعا در دوران معصومان علیهم السلام 2.
امکان¬سنجی شناخت دعاهای مأثور از غیر مأثور ب: آسیب¬های اعتباری دعا 1.
مقایسۀ تحلیلی اعتبار دعاها نسبت به گروه¬های حدیثی دیگر نتیجه موضوعات دانش دعا در قالب 14 عنوان کلی قابل دسته¬بندی است.