Abstract:
امروزه با وجود فنآورشدن مدارس و رشد و پیشرفت تکنولوژی، همچنان نقش مدیریت و ارزیابی کارایی و عملکرد به عنوان عاملی حیاتی و راهبردی در بقای سازمان، کاملاً مشهود است. ارزیابی عملکرد مدارس و در نتیجه آن هدایت مدارس، یکی از مسائل پیچیده در امر آموزش و تعالی میباشد که به صورت عینی و کمی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده است کمتر میتوان به یک تحقیقی عینی، که نتیجه آن ارزیابی و رتبهبندی مدارس و ارائه نمره کارایی مدارس باشد؛ دست یافت. از این رو محقق از مدل تحلیل پوششی دادهها برای ارزیابی کارایی مدارس استفاده مینماید. این مدل امکان ارائه نمره کارایی مدارس و رتبه-بندی کردن آنها را دارد و به علت استفاده از مدلسازی ریاضی اعتبار نتایج بسیار بالا میباشد. لذا در این مقاله محقق به ارائه مدلی ریاضی برای ارزیابی کارایی دبیرستانهای شهر رستم میپردازد. در این تحقیق کاربردی که با روش توصیفی به سنجش کارایی دبیرستانهای شهرستان رستم میپردازد، 15 دبیرستان تحت ارزیابی کارایی قرار میگیرد. سپس با استفاده از نظرات متخصصان حوزه تعلیم و تربیت، شاخصهای ورودی و خروجی مدارس استخراج شده و مدل تحلیل پوششی دادهها (FDH ) طراحی میگردد. مدل بوسیله نرمافزار GAMS حل شده و نتایج ارائه شده است. نتایج نشان میدهد که از بین دبیرستانهای مجود 10 دبیرستان به صورت کارا و 5 دبیرستان ناکارامعرفی شدند. در پایان نیز به تحلیل نتایج و رتبهبندی واحدهای کارا پرداخته شده است.
Machine summary:
آن ها نشان دادند که نتایج ارزیابی عملکرد و کارایی روی تعداد و کیفیت پذیرش متقاضیان نیز تاثیر میگذارد و این مساله هم به نوبه خود روی ویژگی کلی مجموعه دانش آموزان موسسه ، کیفیت برنامه های موسسه و سرانجام ارزش مدرک صادر شده توسط موسسه (لازم به ذکر است که این مورد در ایران مصداق ندارد، چون تمامی مدارک به وسیله آموزش و پرورش صادر میگردد، در حالی که در برخی از کشورها خود موسسه به صدور مدرک اقدام میکند.
هدف اصلی تحقیق شناسایی شاخص - های موثر در ارزیابی کارایی دبیرستان های شهرستان رستم ، استخراج ورودی و خروجیهای این مدارس ، تعیین میزان کارایی، رتبه بندی آن ها و در نهایت ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود کارایی است .
بر اساس هر یک از متغیرهای تعریف شده ، آمار و اطلاعات دانشگاه در طی بیست و یک نیمسال تحصیلی گردآوری و استخراج شده ، آنگاه با تعیین ضرایب وزنی با استفاده از تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی برای هر یک از این مجموعه ها، در نهایت مدل پویای تحلیل پوششی داده ها طراحی و تحلیل گردیده است و ضرایب ورودیها و خروجی - های اصلی در هر نیمسال تعین گردیده است .
همان طور که در جدول ٢ نشان داده شده است ، معیارهای ورودی، طراحی یک مدل تحلیل پوششی داده های غیرمحدب (FDH) برای ارزیابی عملکرد ...
طبق نتایج مشاهده شده در بین مدارس ناکارا رتبه بندی کارایی به صورت زیر است : (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که مشاهده میشود، با استفاده از مدل و تحلیل های فوق امکان رتبه بندی واحدهای کارا وجود ندارد.