Abstract:
در این مقاله، به تبیین جامعهشناختی عوامل موثر بر گرایش جوانان به مصرف شبکههایاجتماعیمجازی براساس نظریه والتر بنیامین و مدل ارتباطی اقناع رسانهای موریس روزنبرگ و کارل هاولند پرداخته شده است. در مدل نظری تحقیق، مفروض اصلی آن است که شبکههای اجتماعیمجازی به عنوان یک شبکه ارتباطی در بستر تکنیکهای اقناع سازی بر رفتار مصرفگرایانه جوانان تاثیر میگذارد. به عبارت دیگر، گرایش جوانان به مصرف شبکههایاجتماعیمجازی به عنوان متغیر وابسته، تحت تاثیر عواملی نظیر اعتماد به مبلغان، گرایش به منبع پیام، گرایش به ماهیت پیام، میزان گیرندگی پیام، اعتماد به نفس جوانان و متغیرهای زمینه ای است. حجم جمعیت آماری، 227790 نفر و متشکل از جوانان 18 سال تا 29 سال ساکن در مناطق شهری زنجان است. به عنوان نمونه آماری 368 نفر از جمعیت آماری بنا بر قواعد تعیین حجم نمونه و براساس روش نمونه گیری چند مرحلهای خوشهای و سهمیهای انتخاب گردیدند. با استفاده از پرسشنامه هدایت شده، اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و با کمک نرم افزار SPSS پردازش گردید. یافتههای تحقیق نشان میدهند که تفاوت معناداری میان پاسخگویان دختر و پسر از نظر گرایش به منبع پیام، گرایش به ماهیت پیام، میزان گیرندگی پیام و اعتماد به نفس وجود ندارند؛ در عین حال، پسران بیش از دختران به مبلغان شبکههایاجتماعی اعتماد دارند و گرایش بیشتری به مصرف شبکههایاجتماعی نشان میدهند. از اینروست که تفاوت جنسیتی جوانان مصرفکننده شبکههایاجتماعیمجازی حائز اهمیت میگردد. تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر، نشانگر آن است که برحسب ارزش بتا (β)، در مجموع 64 درصد تغییرات گرایش به مصرف شبکههایاجتماعیمجازی (64/ 0= R2)، بستگی به ارتقای گرایش به منبع پیام (64/ 0+)، گیرندگی پیام (43/ 0+)، اعتماد به مبلغان (20/ 0+) و اعتماد به نفس (09/ 0+) در بین جوانان (13/ 0+) متاهل (17/ 0+) شهر زنجان دارد.
Machine summary:
(موون و مینور، ۱۳۸۱: 45-32) پس، باید دید در گذران جذاب و هیجان انگیز سبک فراغتی رسانه- محور برای جوانان، آیا متغیرهای زمینهای از جمله جنسیت، سن، تأهل، بعد خانوار، اشتغال، نوع شغل، درآمد، مسکن، وضع مهاجرت، تحصیلات و منطقۀ مسکونی در اشتیاق جوانان به شبکههایاجتماعیمجازی، مؤثر هستند؟ چه عواملی از جمله میزان اعتماد به مبلغان، گرایش به منبع پیام، گرایش به ماهیت پیام، میزان گیرندگی پیام، اعتماد به نفس یا اعتماد به نفس در گرایش جوانان به شبکههایاجتماعیمجازی تأثیر دارند؟ گذران سبک فراغتی رسانه- محور جوانان در چارچوب چه دادههایی میتواند درقالب ترسیم و آزمون مدل نظری تحقیق قرار گیرد؟ پیشینۀ پژوهش به قول جرج تورکیلدسن اوقات فراغت، مجموعهای از اشتغالات جوانان است که برمبنای تواناییها، نیازها، گرایشهای فردی، پایگاه اقتصادی و اجتماعی، منابع و موقعیتهای اجتماعی، کاملا به رضایت جوانان پس از آزاد شدن از الزامات زندگی به منظور کنشهای فوق برنامه نظیر استراحت، تفریح و سرگرمی، توسعۀ اطلاعات، آموزش غیرانتفاعی، مشارکت اجتماعی، کنش اقتصادی و نظایر آن بستگی دارد.
in Sociology, Assistant Professor of Social Sciences Departement, Faculty of Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Zanjan Branch Sakineh Babaie Master degree in Anthropology, Specialist of Social Sciences of Doctor Hesabi Student House Research Received:10 Jun. 2014 Accepted: 11 Aug. 2014 This Paper is to study the sociological explanation of the factors affecting youth attitude to consumption on virtual Social Networks, based on the Theory of Walter Benjamin and Model of Persuasive Communication Media on the Theory of Morris Rosenberg & Carl Hovland.
In other words, the youth attitudes to consumption on social networks, as the dependent variable, affected by factors such as trust to advertisers, attitude to message source, attitude to message nature, recipient rate of the message, youth self-esteem and contextual variables.