Abstract:
نیروهای داوطلب یک جزء حیاتی از نیروی کار مورد نیاز برای ارائه برنامههای ورزشی با کیفیت بالا برای مسابقات ورزشی هستند. در سراسر دنیا، گروهای وسیعی از مردم وقت خود را صرف فعالیتهای نیروهای داوطلب میکنند. انگیزههای این افراد صرف نظر از از نوع فعالیتهایشان، کمک به دیگران میباشد. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی واولویت بندی موانع جذب نیروهای داوطلب در ورزش آموزش و پرورش شهرستان کرج میباشد.
روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی کارکنان(592 نفر) برگزار کننده مسابقات آموزشگاهی آموزش و پرورش شهرستان کرج بودند. روش نمونه گیری به صورت خوشهای چند مرحلهای بود. برحسب نواحی چهارگانه و بر طبق حجم نمونه مورگان، 234 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، توسط 12 نفر از اساتید دانشگاه تایید شد. پایایی کلی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (888. )، به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (روش تحلیل عاملی– اکتشافی و تی تک نمونهای) استفاده شد. براساس تحلیل عاملی 32 متغیر در شش گروه با عناوین روانی، ارتباطی- اطلاعاتی، فردی، قانونی، ساختاری و اداری- سازمانی قرار گرفتند. با استفاده از مقیاس پنج ارزشی لیکرت، میزان اهمیت متغیرها بررسی شد که بر این اساس، عامل ارتباطی- اطلاعاتی با واریانس 27.009، عامل فردی با واریانس 16.89 و عامل قانونی با واریانس 11.33، با اهمیتترین موانع بودند.
بنابراین، براساس نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که متولیان ورزش در آموزش و پرورش شهرستان کرج سطح اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان را نسبت به فواید داوطلبی افزایش دهند و واحد داوطلبی را در تشکیلات و ساختار ادارات آموزش و پرورش جهت گزینش و جذب نیروهای داوطلب ایجاد نمایند.
Machine summary:
برای بررسی تفاوت بین عامل ارتباطی- اطلاعاتی، موانع استفاده از نیروهای داوطلبی در ورزش آموزش و پرورش با میانگین فرضی، با توجه به سطح معناداری Sig ≤ .
این نشان داد که میانگین عوامل ارتباطی- اطلاعاتی موانع استفاده از نیروهای داوطلبی در ورزش آموزش و پرورش، در نمونه مورد بررسی 31.
همچنین، برای بررسی تفاوت بین عوامل فردی موانع استفاده از نیروهای داوطلبی در ورزش آموزش و پرورش با میانگین فرضی، با توجه به سطح معناداری Sig ≤ .
برای بررسی تفاوت بین عوامل قانونی موانع استفاده از نیروهای داوطلبی در ورزش آموزش و پرورش با میانگین فرضی18 و میانگین عامل با 24.
بحث و نتیجه گیری نتایج تحقیق نشان میدهد که فرضیه اول مورد تایید قرار میگیرد؛ به طوری که عامل ارتباطی- اطلاعاتی موانع استفاده از نیروهای داوطلبی در ورزش آموزش و پرورش شهرستان کرج با میانگین 31.
یافتههای تحقیق برای فرضیه پنجم نشان داد که عامل ساختاری به عنوان یکی دیگر از موانع جذب نیروهای داوطلبی در ورزش آموزش و پرورش شهرستان کرج با میانگین 12.
یافته این تحقیق با نتایج پژوهش خو (2006)،کیم 1 و همکاران ( 2010) آلن و شاو 2 (2009) همسو بود که نشان دهنده توجه بیشتر به رفع موانع اداری- ساختاری در استفاده از نیروهای داوطلبی در ورزش آموزش و پرورش شهرستان کرج می باشد.
99 ، ششمین عامل موانع جذب نیروهای داوطلب در ورزش بود که متغیر فقدان واحد داوطلبی در تشکیلات ورزشی و اداری آموزش و پرورش با بار عاملی 916/.
به عنوان عامل ارنباطی- اطلاعاتی موانع استفاده از نیروهای داوطلبی در ورزش آموزش و پرورش شهرستان کرج باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.