Abstract:
اخیرا تحقیقات متعددی بر روی هوش صورت گرفته است. یکی از حوزههای جدید که توجه محققان را به خود جلب کرده، هوش هیجانی است. هوش هیجانی تاثیرات بسیاری بر روی کار، تحصیل، آموزش، یادگیری و زندگی افراد دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله، رابطه هوش هیجانی افراد فارسی آموز دانشگاه مجازی جامعهالمصطفی قم و دانشگاه علوم پزشکی تهران که به صورت حضوری فارسی را آموختهاند، بررسی و مقایسه شده است. بدین منظور، از 52 دانشجوی فارسیآموز سطح پیشرفته از ملیتهای مختلف و از دانشگاههای مجازی و حضوری خواسته شد به پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ پاسخ دهند. همچنین، از آنها آزمون مهارت نوشتن و خواندن گرفته شد. سپس، t مستقل نمرات هوش هیجانی آنها با هر دو مهارت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که هیچ تفاوتی در یادگیری زبان فارسی در بین دانشگاههای مجازی و حضوری وجود ندارد و هر دو به یک میزان یاد میگیرند. در پایان نتایج مورد بحث و بررسی قرارگرفته است.
Machine summary:
مقایسه هوش هیجانی و یادگیری زبان فارسی (خوندن و نوشتن) بین فارسی آموزان دانشگاه مجازی جامعه المصطفی قم و دانشگاه حضور علوم پزشکی تهران اخیرا تحقیقات متعددی بر روی هوش صورت گرفته است.
با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله، رابطه هوش هیجانی افراد فارسی آموز دانشگاه مجازی جامعهالمصطفی قم و دانشگاه علوم پزشکی تهران که به صورت حضوری فارسی را آموختهاند، بررسی و مقایسه شده است.
نظر به اهمیت این موضوع، آنچه در این پژوهش مورد توجه است، بررسی هوش هیجانی در آموزش و یادگیری زبان فارسی به غیرفارسیزبانان می¬باشد.
آنها در کانادا به بررسی رابطه هوش هیجانی و موفقیت¬های دانشگاهی پرداختند و بر روی سی و هفت نفر از دانشجویان سال اول دانشگاه انتاریو تحقیق¬کردند و به این نتیجه¬رسیدند که میزان موفقیت¬تحصیلی به میزان زیادی به هوش هیجانی بستگی¬دارد و هوش هیجانی در فرایند رقابت برای دستیابی افراد به مقاطع تحصیلی بالاتر می¬تواند تعیین¬کننده باشد.
روش پژوهش از نوع همبستگی بود و از رگرسیون چندگانه برای یافتن رابطه هوش هیجانی و استفاده از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی با مهارت زبان انگلیسی استفاده¬ گردید.
برای تعیین نقش هوش هیجانی در یادگیری زبان دوم، نمرات خواندن، صحبت کردن، شنیدن و نوشتن دانشجویان دانشگاه و میانگین رتبه آنها به¬دست¬آمد.
سوال اصلی پژوهش این بود که آیا بین هوش هیجانی افراد و مهارت نوشتاری و خوانداری در فارسی¬آموزان دانشگاه مجازی قم و فارسی-آموزان دانشگاه حضوری تهران تفاوت معناداری وجود دارد؟ نتایج دادهها نشان داده که بین هوش هیجانی، میزان خواندن و نوشتن فارسی¬آموزان حضوری و مجازی تفاوت معناداری وجود ندارد.